Past niet in een vakje

De SUV’s van vandaag trekken eerder de kaart van discretie, met een atletisch uiterlijk opgeleukt door enkele extensies in kunststof. Deze Renegade zet een grotere mond op met zijn spectaculaire, verticale radiatorrooster en hoekige allures. Ook zijn afmetingen (4,23 meter) maken het moeilijk om hem te positioneren, ergens tussen de Renault Captur en Nissan Qashqai om je toch enige referentie te geven.

Alleen stoer vanbuiten?

Ben je gevoelig voor de charmes van deze gespierde Renegade, dan blijft je misschien op je honger zitten in het interieur. De grille van de eerste Jeep komt bijna overal terug, maar voor de rest is het allemaal sober en somber, alleen opgevrolijkt met enkele kleurrijke accenten.

Qua ruimte stelt hij zeker niet teleur. De afmetingen en de hoekige stijl zorgen voor veel plaats, zowel voor de passagiers als de bagage. Hij is ook gemakkelijk en praktisch te moduleren.

Technisch

Hij is ook beschikbaar met de fiscaal voordelige 1.6 MJet met 120 pk, maar onze TrailHawk had de krachtigste 2.0 MJet diesel met 170 pk, alleen te combineren met vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Klaar voor de modder

Net als Land Rover biedt Jeep verschillende standen om in het terrein te rijden (zand, sneeuw, modder en automatisch) met transmissie geblokkeerd op vier wielen. Deze TrailHawk-versie biedt ook nog een Rock-stand en kortere overbrengingsverhouding. Iets voor de avonturiers dus. Als echte Jeep doet de Renegade niet alsof en is hij berekend op alle capriolen (ook een brug kruisen) en overwint hij de meeste hindernissen. Hij klimt tot in de bomen, bij wijze van spreken. Zoek je een kleine SUV met terreincapaciteiten, dan is dit de auto die je moet hebben.

En op de weg?

Laten we erg doekjes om winden, de Renegade verbaasde ons meer naast dan op de weg. De mechaniek is vrij luidruchtig en belooft trots 170 paarden, maar die hebben we niet allemaal gevonden. De prestaties voldoen, maar hij is niet zo vinnig als gehoopt. Misschien komt dit door het beheer van de automaat die wat verfijning mist. De Renegade blijft goed op de weg en controleert koetswerkbewegingen, maar dat betaal je met een harde ophanging en vage besturing met kunstmatige feedback.

Prijs

Deze ‘modderuitvoering’ rekent een stevige prijs aan voor zijn prestaties: 33.000 euro. Voor die prijs is wel bijna alles inbegrepen, maar voor een auto van 4,23 meter blijft het veel geld. Vooral omdat het brandstofbudget ook niet te verwaarlozen is, met een hoog gemiddelde van 8,2 l/100 km.

Conclusie

De Renegade is uitzonderlijk op de markt omdat het niet zomaar een opschepper is. Schijn bedriegt deze keer niet. Deze TrailHawk-versie presteert voortreffelijk in het terrein. En dat is paradoxaal genoeg uniek in het segment van de kleine SUV’s. Die prestaties betaal je wel met een hoge prijs en een matig comfort op de weg. Laten de terreinmogelijkheden je helemaal koud, weet dan dat er ook een 1.6 MJet is met hetzelfde uiterlijk maar een zachtere prijs.