De namen Land Rover, Range Rover en Defender werden in het collectieve geheugen door elkaar gehaald. Land Rover stelt orde op zaken en richt drie families op. De eerste heet Range Rover (de Range, de Evoque en de Range Sport) en is gericht op raffinement. De tweede, de Discovery-reeks met de modellen Discovery en Discovery Sport, trekt de kaart van veelzijdigheid. De derde bestaat tot slot uit de onoverwinnelijke Defender die op zichzelf een robuuste familie vormt. Al is ‘onoverwinnelijk’ misschien niet het juiste woord, want deze legendarische auto verdwijnt eind 2015 uit de catalogus. Nog een beetje geduld, vernieuwing is op komst.
Afscheid van de Freelander
Met zijn lijnen die het midden houden tussen de Range Rover Sport en de Evoque doet de Discovery Sport onmiddellijk zijn eerder massieve voorganger Freelander vergeten. Sommigen betreuren misschien een te grote stijlverwantschap tussen de verschillende modellen van het merk, maar de elegantie van het nieuwe model valt niet te betwisten. De 4,6 meter heeft sterke argumenten, dat blijkt wanneer we instappen.
Kwaliteit en ruimte
Meteen springen de goede afwerkingskwaliteit (op enkele details na) en de presentatie in het oog: je waant je bijna in een Evoque. Ook de ruimte maakt indruk: het interieur is ruim, vooral voor de passagiers achterin. Deze Disco Sport heeft trouwens een verschuifbare achterbank.
En dat is nog niet alles, want het is zelfs mogelijk om te kiezen voor een derde zitrij. Maar tenzij je een gymnast van 1,20 meter bent, moet je er niet op rekenen als je mensen wilt vervoeren. De (lichtjes toegenomen) kofferruimte vermindert dan van 689 naar 479 liter.
Echte Land Rover
Dit ruime universum bukt bovendien van de technologie. Land Rover heeft eindelijk besloten om een nieuw multimediasysteem te ontwikkelen, vollediger en gemakkelijker dan het vorige. Het werkt ongeveer zoals een tablet met aanraakscherm.
De elektronica houdt daar niet op, want de kleine Disco beschikt ook over Terrain Response (dat de auto instelt in 4 voorgeprogrammeerde standen, naargelang de omstandigheden) en een reeks functies voor de veiligheid, zoals een automatische noodrem tot een voetgangersairbag in de motorkap. Genoeg om de schitteren bij de Euro NCAP-test en vijf sterren te halen. Een klein minpunt: er is geen adaptieve snelheidsregelaar.
Motoren
Een blik op de technische fiche roept een paar vragen op: Jaguar-Land Rover prijst de verdiensten van zijn nieuwe 2.0 turbodiesel maar die is nog niet beschikbaar. In eerste instantie vervult de goede oude 2.2 zijn taak, met 150 of 190 pk in combinatie met een manuele zesversnellingsbak of een negentrapsautomaat. Als benzinemotor biedt Land Rover de tweeliter turbo met 240 pk, alleen met automaat.
En op het terrein?
Nog iets over de transmissie: Land Rover plooit zich naar de markt en biedt een versie met voorwielaandrijving (met de toekomstige 2.0 diesel) met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Voor de rest van het gamma is vierwielaandrijving standaard, maar zonder reductiebak of zelfblokkerend differentieel tussen de achterwielen.
Liever op de weg …
De Discovery Sport is goed opgehangen en rijdt veilig en evenwichtig, terwijl de automaat zacht schakelt. Deze eerste test vond plaats in barre winterse omstandigheden in IJsland, we konden dus niet tot het uiterste gaan. Maar op het eerste gezicht kan hij de Duitsers recht in de ogen kijken. Bravo! De 2.2 diesel zet goede prestaties neer, maar lijkt ons vrij dorstig: het lijkt moeilijk om onder 7,5 l/100 km te blijven.
… dan naast de weg
Buiten de gebaande wegen presteert hij ruim boven de middelmaat van de concurrentie, maar dat komt eerder om die laatste niet echt gewapend is voor het terrein. De Discovery Sport heeft in moeilijk terrein niet de panache van de andere modellen van het merk; het is ‘voldoende’. Goed voor een SUV uit deze klasse, maar lichtjes teleurstellend voor een product van dit merk. Land Rover merkt wel terecht op dat de doelgroep wellicht niet bereid is om extra te betalen voor technologie waarmee je bij wijze van spreken tot in de bomen klimt.
Prijs
Om dit nieuwe Britse speeltje in huis te halen, moet je minstens 32.900 euro storten voor de toekomstige versie met voorwielaandrijving en de 35.400 euro voor de eerste Discovery Sport met vierwielaandrijving. Eerlijke prijzen, maar helaas is de optielijst geïnspireerd door de Duitse concurrentie en dus erg lang.
Conclusie
Met deze Discovery Sport mikt Land Rover zeer hoog en overtreft het de bekende referenties. Hij overtuigt met subjectieve elementen zoals zijn lijn en interieursfeer en met rationele kwaliteiten zoals het comfort en de veiligheid. De Discovery Sport bevestigt de vernieuwing van het merk en we zien een kleine evolutie in de filosofie: minder avontuurlijk en meer gericht op de weg. We houden wel van deze Discovery Sport.