Wim Bervoets

13 JUL 2016

Lexus GS 300h: de hybride outsider

In het segment waar de BMW 5-Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 de plak zwaaien, zijn er nog heel wat outsiders om rekening mee te houden. De Lexus GS is daar een van.

Advertentie
Advertentie

En daarbij laten de Japanners je zoals bekend geen keuze: wil je niet voor de hyperbrutale GS F-sportversie gaan, dan moet je voor een hybride kiezen. Er is de GS 450h, met 3.5 V6 en elektromotor en in totaal 345 pk, en de GS 300h, met 2.5 viercilinder en elektromotor, goed voor 223 pk. En die laatste voelen we hier aan de tand.

Facelift

De vierde generatie van de GS is sinds 2012 op de markt en kreeg vorig jaar een lichte facelift. Die herken je vooral aan de typische wijde “spindle grille” van Lexus en de agressiever ogende koplampen. Het maakt de gefacelifte GS 30 mm langer en geeft het geheel een sportiever cachet, maar past volgens ons niet helemaal bij de zakelijke uitstraling van de GS.

Binnenin

In het interieur is de Lexus nog altijd heer en meester. De gebruikte materialen en de assemblage staan op hoog niveau, en de Japanse Toyota-dochter maakte van de facelift gebruik om het digitale instrumentenpaneel te hertekenen, en de bediening van het multimediasysteem. Dat doe je nog steeds via een soort computermuis, die al iets makkelijker te bedienen is. Een stap vooruit, maar er blijft nog ruimte voor verbetering.

Onder de kap

De hybride aandrijving van deze Lexus wordt gevormd door een 2.5 viercilinder, goed voor 181 pk en 221 Nm, en een elektromotor van 143 pk. Gecombineerd leveren beide motoren 223 pk, en dat vermogen wordt via een CVT-automaat naar de achterwielen gestuurd. Cijfers? 0-100 km/u in 9 seconden rond en een topsnelheid van 190 km/u. Geen snelheidswonder, maar het is de Lexus natuurlijk in de eerste plaats om verbruik te doen.

Hybride

Zo gebruikt hij alleen de elektromotor bij stilstand, om te vertrekken of bij lage snelheden. Wanneer dat nodig is, bij hogere snelheden of stevige acceleraties, komt de benzinemotor ter hulp. Bij constante snelheden zoekt de aandrijflijn naar het beste compromis. Op die manier geeft Lexus een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km. Wij klokten dan weer af op 7,6 l/100 km…

Onderhuids

Bij de facelift verhoogde Lexus de koetswerkstijfheid, wat voor een dynamischer rijgedrag moet zorgen. Ook kwamen er meer isolerende materialen aan te pas om het geluidsniveau in het interieur te beperken. Verder werden de ophanging, het stuur en de remmen hier en daar bijgeschaafd.

Onderweg

Voor het echte dynamische rijgedrag moet je bij de F-Sport-uitrustingsversie zijn, maar daar was onze testwagen niet mee uitgerust. De ‘gewone’ GS 300h ligt trefzeker en stevig op de baan, maar het stuur mist feedback en precisie om vlot door te rijden. Doe je het wat rustiger aan, dan voelt de Lexus zich in zijn sas: de geluiddemping is uitmuntend, de combinatie van de benzinemotor en de elektromotor werkt voortreffelijk, en ook de schokdemping kwijt zich prima van zijn taak. Pluspunten!

Veiligheid

Lexus leverde een extra inspanning om de veiligheidsuitrusting up-to-date te houden. De GS 300h krijgt zo standaard heel wat snufjes, zoals een noodremhulp, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, en een achteruitrijcamera. Op de optielijst is er onder meer nog een dodehoekwaarschuwing terug te vinden.

Prijs

De GS 300h begint vanaf € 44.990. Daarvoor krijg je naast de uitgebreide veiligheidsuitrusting standaard ook items zoals een elektrisch verstelbare bestuurderszetel en elektronische klimaatregeling. Voor een lederen interieur of andere opties moet je naar aloude Japanse traditie naar hogere uitrustingsniveaus. De Business Edition (€ 45.240) voegt onder meer navigatie en parkeersensoren toe, terwijl je bij de Executive Line (€ 54.550) onder meer lederen bekleding en zetelverwarming en –koeling krijgt. F-Sport (€ 61.070) voegt er een sportiever jasje en adaptieve demping aan toe, terwijl de Privilege Line (€ 63.400) helemaal in luxe baadt. Kijken en vergelijken dus!

Besluit

Nu de Belgische consument steeds meer afstapt van dieselmotoren, krijgt de hybride Lexus GS misschien meer kansen. Dat gunnen we hem, want naast zijn eigenzinnige aandrijflijn biedt hij ook een royaal comfort, wat veelrijders zeker zullen smaken. De Japanse outsider verstevigt zijn positie.
Advertentie
Advertentie
Advertentie