De nieuwe generatie van Lexus’ grootste SUV slaat aan, zo blijkt uit de verkoopcijfers. In de eerste helft van dit jaar werden er in Europa 123% meer RX’en verkocht vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ongeveer twee derde van de verkochte Lexus-modellen was bovendien een hybride. De kleinere NX-crossover scoort het best, maar de RX 450h is in Europa de tweede populairste Lexus-hybride. Een mooi resultaat!
Agressief
Zeker omdat de RX een pak agressiever oogt dan zijn rondere voorganger. Niet alleen de grille is nu wijd gapend, maar ook de lijnen in profiel zijn een pak scherper. Niet naar ieders smaak, als we de meningen van voorbijgangers tijdens onze testweek mogen geloven, maar het geeft de RX een zelfverzekerd uiterlijk. Leuk detail: de led-richtingaanwijzers, die net als bij sommige Audi’s van binnen naar buiten oplichten, maar in tegenstelling tot de Duitser bij de Japanner volledig standaard zijn.
Oase van rust
Binnenin zit je zowel voorin als achterin bijzonder royaal. De dashboards bij Lexus zijn steeds goed geassembleerd en mooi afgewerkt, en dat is in deze RX niet anders. Vooraan zijn de zetels standaard elektrisch verstelbaar, en kijk je op het imposante infotainmentscherm dat centraal staat opgesteld. De achterbank is verschuifbaar en de rugleuning verstelbaar, maar hij gaat niet helemaal plat. Een vlakke laadvloer heb je dus niet. Wat je ook niet hebt, is storend lawaai binnenin: de geluiddemping is op niveau, en de RX 450h laat zich rijden als een oase van rust.
Klassieke mengeling
De 450h is de belangrijkste motorisatie bij de RX (er is ook nog een 200t viercilinder turbobenzine, maar de verkoop daarvan blijft beperkt), en die koppelt nog steeds een klassieke verbrandingsmotor aan een elektromotor. De verbrandingsmotor is een 3,5 liter grote V6 van 263 pk en 335 Nm. Samen met de elektromotor levert het aandrijfgeheel 313 pk. Nog meer cijfers? 0 tot 100 km/u duurt volgens Lexus 7,7 seconden, en de topsnelheid bedraagt 200 km/u.
Muzikale koffiemolen
Het vermogen wordt zoals gewoonlijk bij Lexus via een CVT-automaat (continu variabele transmissie) overgebracht. Maar in tegenstelling tot de viercilinders is het drammerige “koffiemolen”-geluid veel muzikaler dankzij de V6. Ons testmodel was uitgedost in de “F Sport”-uitrustingsversie, waar Lexus enkele aanpassingen doorvoerde om de motor vanaf de middelhoge toeren beter te doen klinken. Misschien niet koosjer, maar het werkt wel!
F Sport
De F Sport-versie is meer dan alleen een trainingsjasje voor de RX 450h: naast sportievere accenten in het interieur en exterieur voegt F Sport er nog een adaptieve ophanging aan toe én een extra rijmodus, Sport S+. De adaptieve ophanging houdt het koetswerk netjes onder controle, maar kan uiteindelijk niet verbergen dat de Lexus bijna 2,2 ton in de schaal werpt. De extra weerstand die de Sport S+-rijmodus aan het stuur toevoegt, vertaalt zich helaas niet in extra stuurgevoel.
Onderweg
Maar een Lexus-hybride rij je het best gewoon iets rustiger, en dat is bij deze RX 450h niet anders: zo voelt de Lexus zich helemaal in zijn element. De overgang tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor gebeurt naadloos, de motorrespons staat op peil, en de 450h reageert alert op je input. Op papier heb je nog een volledig elektrische rijmodus, de EV-modus, maar die werking is in de praktijk beperkt tot enkele kilometers en met een beheerste rechtervoet.
Prijs
De Lexus RX 450h begint vanaf € 62.450 in een bijzonder gul uitgeruste basisversie. Zo krijg je onder meer een elektrisch verstelbaar stuur, elektrisch verstelbare voorzetels, een automatische klimaatregeling met twee zones, een navigatiesysteem en achteruitrijcamera standaard. De Japanse traditie wil dat je voor meer uitrusting een niveau hoger gaat. De “Business Edition” (€ 62.650) voegt daar onder meer lederen zetels met verwarming en koeling, en een elektrische achterklep aan toe. Het neusje van de zalm is de Privilege Line (€ 81.350), met onder meer een luxueuzere afwerking en een hifi-installatie.
Ook de standaard veiligheidsuitrusting is op peil, met een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookwaarschuwing en –assistentie, een noodremhulp en verkeersbordherkenning. En ten slotte nog een woordje over het verbruik: Lexus geeft 5,3 l/100 km op als gemiddeld verbruik, maar daar deden wij vlot drie liter bij. We klokten af op 8,6 l/100 km.
Besluit
De meest dynamisch sturende luxe-SUV zal de RX niet gauw worden, maar de Lexus-klanten weten waarom ze bij de Japanner moeten zijn: een royaal comfort, vlotte aandrijflijn, gulle uitrusting en hoogstaande afwerking. Ingrediënten voor een verkoopsucces, en dat blijkt ook uit de cijfers. En geef ze maar eens ongelijk, de Lexus-klanten…