De introductie van de CX-5 betekende voor Mazda een kantelpunt. Toen hij in 2012 op de markt kwam, luidde de CX-5 een volledig nieuwe generatie Mazda’s, zowel op het vlak van design als techniek. Het was het eerste model ontworpen volgens de nieuwe vormtaal kodo, die we inmiddels op alle recente Mazda’s terugzien. Tegelijk was het de start van de Skyactiv-technologie, een hele reeks maatregelen om het gewicht én het verbruik te verminderen zonder exotische materialen of technieken te gebruiken die de prijs al sterk zouden verhogen. Efficiëntere motoren, transmissies en platformen, kortom.

De CX-5 belandde in een groeisegment en kende dan ook meteen succes. Wereldwijd rijden er al zo’n 800.000 exemplaren rond van de CX-5, waarvan 140.000 in Europa. Later dit jaar introduceert Mazda een kleinere broer, de CX-3. Mazda vond het niet nodig om de CX-5 integraal te hertekenen, waardoor velen deze update (zeg niet ‘facelift’) niet zullen opmerken. Nochtans zijn er enkele interessante verbeteringen.

Led-koplampen

Wat er nieuw is aan de buitenkant? Mazda hertekende het radiatorrooster en enkele details zoals de zijspiegels (kleiner voor minder windlawaai en met grotere knipperlichten) of de dakantenne (lager). Vooral de nieuwe led-koplampen vallen op. Net als in de vernieuwde Mazda6 bestaan de adaptieve led-lichtblokken uit vier led-blokken per koplamp. Alleen de grootlichtblokken die tegenliggers kunnen verblinden, worden uitgeschakeld.

Minder triestig

Het interieur van de CX-5 kreeg wel vaker het verwijt er saai en kleurloos uit te zien. Ook in het nieuwe model word je niet direct vrolijk, maar één en ander evolueerde in de goede richting met enkele nieuwe materialen. De middenconsole werd breder en hoger en de handrem werd vervangen door een elektronische parkeerrem waardoor je de draaiknop van het multimediasysteem vlotter kunt bedienen.

Het werd overigens tijd dat Mazda zijn weinig intuïtieve multimediasysteem vernieuwde. Het nieuwe MZD Connect kennen we al uit de recentste Mazda-modellen en biedt veel extra functies (smartphonekoppeling, Bluetooth, e-mail, sms, stemherkenning, audiofeeds van Twitter en Facebook, apps, …). De kaarten van het navigatiesysteem worden drie jaar gratis geüpdatet. De veiligheidsuitrusting werd uitgebreid, onder meer met een dodehoekhulp.

Korte test

Het motorenaanbod veranderde nauwelijks en bij ons zal vooral de 2.2 dieselversie met 150 pk goed in de markt liggen. Die is bijzonder soepel, heeft een breed toerentalbereik, verbruikt weinig en blijft voldoende op de achtergrond om niet te storen. Bij deze eerste test focusten we echter op de enige nieuwigheid en dat is de (voor België weinig relevante) 2.5 benzinemotor met een vermogen van 192 pk. Niet de beste keuze, want de krachbron mist onderin wat pit en maakt veel kabaal wanneer je hem in de toeren jaagt. Met de nieuwe sportstand van de automaat wordt dat nog erger. Leuk voor een paar minuten, maar in het drukke Belgische verkeer een overbodig item dat snel op de zenuwen werkt. Het verbruik heeft er evenmin baat bij; we noteerden tijdens een korte en sportieve rit 11,7 l/100 km.

Wel positief zijn de rijeigenschappen van de CX-5, die een goed compromis biedt tussen comfort en dynamiek. De goede zitpositie en het brede gezichtsveld maken het bovendien aangenaam achter het stuur van de CX-5. Mazda leverde ook inspanningen om het geluid binnenin te beperken (dikkere beglazing, kleinere zijspiegels, …). Tot slot biedt de CX-5 voor deze klasse genoeg ruimte voor zijn passagiers en hun bagage.

Conclusie

Mazda heeft niet veel veranderd aan de CX-5 en dat was ook niet nodig. Zijn multimediasysteem is eindelijk up-to-date en hij rijdt wat stiller dan vroeger. De grote 2.5 benzinemotor zal weinig Belgische kopers overtuigen, maar de dieselversies (150 en 175 pk) zijn absoluut aanraders.