Hoewel hij tegenwoordig GLE heet is deze dikke SUV de rechtstreekse afstammeling van de in 1997 gelanceerde ML. We worden er niet jonger op, in tegenstelling tot deze nieuwe Mercedes-SUV, die helemaal nieuw is.
Herkauwde look
Hoewel de mal volledig nieuw is vinden we nog steeds een aantal specifieke designtrekken van de ML terug, zoals de dikke C-stijlen in koetswerkkleur. Voor de rest bestaat de GLE uit bolronde vormen en, uiteraard, een fors radiatorrooster met daarin de driepuntige ster.
Stille kracht
In zijn geheel is de GLE 10 centimeter langer, 1,2 centimeter breder en zelfs 2 centimeter hoger geworden. De grootste winst zit hem echter in de wielbasis, die met 8 centimeter is gegroeid. Dat geeft de passagiers op de achterbank wat extra ademruimte. De koffer krimpt met 30 liter (630 liter) achter de achterbank, maar als die laatste wordt neergeklapt, is hij wel 45 liter ruimer dan voordien. Voor 1.101 euro extra kunnen in deze bagageruimte trouwens nog 2 extra zitjes worden geïntegreerd zodat de GLE 7 passagiers kan vervoeren.
Grot van Alibaba
Wie voorin zit, kijkt op een volledig nieuw dashboard. Dat wordt gedomineerd door de twee schermen van 12,3 duim van het MBUX-infotainmentsysteem. Een echt technologisch kunststuk, met een navigatie die zelfs augmented reality gebruikt. Praktisch. Verder heeft de GLE meer technologie aan boord dan de S-Klasse, wat al iets wil zeggen. De lijst lijkt eindeloos, maar we onthouden de luchtveren, de adaptieve snelheidsregelaar met spoorassistent, het head-up display en uiteraard de tegenwoordig onmisbare persoonlijke assistent “Hey Mercedes”.
Vierpitter
De technologische evolutie bleef echter niet beperkt tot het interieur en het passagierscomfort. Dit nieuwe model kan als optie worden besteld met een ultramoderne 48V-luchtvering. Elke band heeft zijn eigen elektromotor om de reactietijd van het antirolsysteem in te korten. Alle verbrandingsmotoren genieten bovendien een milde hybridisering. Allemaal, behalve… deze 300d. De basisversie die we hier testen wordt aangedreven door een volledig lichtmetalen 2.0-viercilinderdiesel uit de E-Klasse. Door een duw in de rug van twee turbo’s schopt die het tot 245 pk en 500 Nm aan koppel. Net zoals alle andere motoren in het aanbod is hij gekoppeld aan een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving.
Vliegend tapijt
Met deze ‘gedownsizede’ motor zou de dieseldorst van het beest beperkt moeten blijven. We hebben hem gebruikt voor een trip naar het noorden van Portugal om de beweringen van Mercedes te staven. De trip naar Porto klokte af op een gemiddelde van 7,6 l/100 km. Een aantal kortere trajecten ter plekke en een terugrit door meer heuvelachtige streken brachten het gemiddelde op 8,2 l/100 km over een afstand van 4.250 kilometer. Dat is een respectabele waarde die sterk in de buurt komt van het WLTP-gemiddelde (8,1 l/100 km), terwijl we toch vier passagiers en hun bagage meezeulden.
Deze passagiers wisten het comfort van de GLE trouwens sterk te smaken. Met zijn luchtveren is deze dikke SUV een echt vliegend tapijt en de koning van de lange snelwegtrajecten. In de stad wisten we zijn directe en lichte stuur op prijs te stellen, naast de snelle reacties van de automaat. De motor van zijn kant laat zich pas echt horen bij sterke acceleraties en hernemingen.
In het gemiddelde
De basisversie van de GLE kost 67.518 euro. Daarmee neemt de kolos uit Stuttgart plaats tussen de BMW X5 (1.000 euro goedkoper) en de Volvo XC90 (600 euro duurder). Al mogen we niet vergeten te vermelden dat onze testauto daarnaast nog eens bijna 22.000 euro aan opties had.
Ons verdict
Hoewel deze 300d-versie niet presteert zoals een zescilinder kan hij wel uitpakken met een behoorlijk goed beheerste dorst en een geluiddemping op hoog niveau. Voor de rest blijft de GLE duidelijk luxueus, comfortabel en overladen met technologie zoals het een Mercedes betaamt.