Jazeker, twee deuren minder, maar deze coupé is ongeveer 10 centimeter langer dan de berline! En de mooie, pure en sportieve lijn rust eveneens op een toegenomen breedte en ingekorte hoogte. Hoe sportief ook, deze Mercedes blijft klassevol en… vloeiend! Het gaat namelijk om een van de meest aerodynamische modellen.
Binnenin
Het interieur oogt klassiek en… klassevol. De naden, de metalen inlegplaatjes en de plastics zijn allemaal zeer mooi afgewerkt. Alleen het namaakhout op de middenconsole van ons testexemplaar klinkt hol. Voor de rest: applaus! Zeker ook omdat de ergonomie een hoog niveau bereikt. Vooral de passagiers vooraan worden verwend door de standaard sportzetels. De zaken zijn achteraan daarentegen iets minder uitnodigend: de twee uitgeholde plaatsen ogen mooi, maar bieden alleen maar zitplaatsen aan kleine gestaltes.
Praktisch?
Een coupé koop je natuurlijk niet voor zijn praktische aspecten. Toch kan deze coupé zich aardig verweren, met een perfect aanvaardbaar koffervolume van 400 liter, dat eventueel nog kan worden uitgebreid via een neerklapbare achterbank. Het enige nadeel vinden wij de eerder hoge laaddrempel.
Technisch
Onder de kap heeft Mercedes het bestaande aanbod lichtjes omgespit. We vinden er dus alle motoren uit de succesvolle C-Klasse-berline. Er zijn onder meer vier benzinemotoren (van 156 tot 245 pk) en twee diesels (170 en 204 pk). Hoewel de motoren dezelfde zijn als in de berline, wordt de standaardophanging verlaagd om het koetswerk beter onder controle te houden. Optioneel kan je kiezen voor regelbare luchtvering.
Soepel en comfortabel
Onze C250 stelt het met een viercilinder turbo van 2 liter, met 211 pk en 350 Nm koppel. Hij is uitsluitend verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met zeven verzetten, en stuurt het vermogen naar de achterwielen. Zodra je de sleutel omdraait, wordt de attitude van de coupé duidelijk: niet overdreven sportief, maar eerder “gran turismo”.
Inderdaad: in plaats van een luid motorgebrul dat stevige prestaties suggereert, hoor je een gedempt gezoem. De bediening verloopt zacht, de versnellingsbak doet zijn werk met finesse en de motor drijft het geheel waardig en stil vooruit. De adaptieve demping van onze testwagen houdt het comfort op een hoog niveau, ook op slecht wegdek.
Op snelheid
Door de gesofistikeerde ophanging en de reserves van de motor hou je er een mooi gemiddeld tempo op na. De auto reageert precies en neutraal, en de aandrijving is slechts zelden op een foutje te betrappen. De motor in de toeren jagen voelt niet natuurlijk aan, zeker omdat hij dan rasperig en niet echt aangenaam begint te klinken. Jammer, we hadden gehoopt op een aangepaste uitlaat…
Een echte GT
De auto is natuurlijker bestemd voor lange afstanden, vooral wanneer die worden afgelegd op secundaire wegen. Het evenwichtige rijgedrag, de efficiënte uitrusting, de soepele motor en de uitstekende demping doen je reizen zonder vermoeid te geraken, ook niet over langere afstanden.
Budget
Met € 42.955 kost de C-Klasse Coupé ongeveer evenveel als een BMW 4-Reeks. De basisuitrusting is aanvaardbaar, maar we missen toch bepaalde veiligheidssnufjes, zoals rijstrookassistentie, een dodehoekwaarschuwing, en herkenning van verkeersborden. Jammer, voor zoveel geld. Aan de pomp toont de Mercedes zich zuinig, met een kleine 8 l/100 km. Er de laatste druppel benzine uitwringen past ook niet in de filosofie van dit model.
Besluit
Mercedes biedt een heel mooi alternatief voor de BMW 4-Reeks. Ongelooflijk comfortabel, mooi afgewerkt en technologisch mee met zijn tijd, waardoor de C-Klasse Coupé een mini-GT is. Wat de motor betreft, is onze C250 uiteindelijk niet de meest weloverwogen keuze. De C180 en C200 volstaan ongetwijfeld ruim voor ontspannen gebruik. Wie wat meer peper en sportiviteit wil, moet zeker richting AMG-versies met V6 en V8. Veel expressiever, en met veel meer karakter dan de wat vlakke viercilinder van ons testmodel.