1. Audi RS Q3
De Audi RS Q3 is de eerste SUV die bij Audi het machtige RS-logo opgekleefd krijgt. Het motorblok, de 2.5 vijfcilinder, deelt hij met de vorige Audi TT RS, en is standaard goed voor 340 pk. In de Performance-versie krijgt hij het motorblok van de Audi RS3, en stijgt het vermogen naar 367 pk. Geen zuivere sportwagen, maar wel verdomd efficiënt, vonden wij in onze test.
2. BMW X5 M
De schrik van het linkerbaanvak, zeker omdat hij nog relatief discreet voor de dag komt. Maar vergis je niet: de 4.4 V8 met twee turbo’s heeft 575 pk en 750 Nm paraat staan. Met de ruim twee ton die hij op de weegschaal zet, zal hij geen circuitspeeltje worden. Maar power heeft hij meer dan voldoende…
3. Jeep Grand Cherokee SRT
In het rijtje “dit hadden we niet zien aankomen” past ook deze Jeep. Discreet aan de buitenkant, maar met een monster van een V8 binnenin: maar liefst 6,4 liter groot, en volledig atmosferisch! De pk’s liggen met 468 paarden misschien wat lager dan de BMW hierboven, maar met 624 Nm staat deze Amerikaan zeker zijn mannetje aan het stoplicht.
4. Range Rover Sport SVR
Als je het geluid van de Jaguar F-Type kunt smaken, dan weet je deze Range Rover ook te waarderen: het gebulder dat hij produceert, is om kippenvel van te krijgen. Daar zorgt de 5.0 V8 met compressor en 550 pk wel voor. We waren bij onze test aangenaam verrast dat de terreincapaciteiten van de Range Rover niet verloren gingen. Maar politiek correct? Dat is wat anders.
5. Mercedes-AMG GLE 63 S
Over het design lopen de meningen uiteen, maar vergis je niet wanneer er een AMG-logo op het koetswerk plakt. En wanneer er ook “GLE 63 S” op kleeft, is het hek helemaal van de dam: een 5.5 V8 met twee turbo’s, 585 pk en 760 Nm koppel. Het kloppende hart van dit brute beest jaagt de Mercedes naar 100 km/h in 4,2 seconden. Stevig…
6. Mini Countryman John Cooper Works
Het hoeven niet altijd gorgelende V8’s te zijn: deze Mini Countryman doet het gewoon met een 1.6 viercilinder. Dankzij de turbo zet de Mini 218 pk neer, en dat doet hij dankzij de ALL4-vierwielaandrijving relatief probleemloos. Het enige probleem? Heel lang zal deze Countryman, die nog op de vorige Mini-generatie is gebaseerd, niet meer in de catalogus staan…
7. Nissan Juke Nismo RS
“Nismo” staat natuurlijk voor een sportieve behandeling, en daar vaart de populaire crossover van Nissan wel bij: 218 pk en 280 Nm uit zijn 1.6 viercilinder. Dat is 18 pk meer dan de versie die wij destijds aan de tand voelden, en geeft een geheel eigen karakter aan deze unieke crossover.
8. Porsche Macan Turbo
Wie de Cayenne te groot vond, kan sinds enkele jaren terecht bij de “instap”-SUV van Porsche: de Macan. In de Turbo-versie zorgt een 3.6 V6 voor 400 pk en 550 Nm. 4,6 seconden, meer duurt de 0-tot-100-tijd niet. En als je weet dat de Macan door de ingenieurs van Porsche onder handen genomen is, kan je er van op aan dat hij nog aardig stuurt ook.