We moeten toegeven dat het niet altijd gemakkelijk is om het overzicht te bewaren tussen al die nieuwe modellen. Het gamma van Mercedes start met modellen die de voorwielen aandrijven en allemaal hetzelfde platform delen: de compacte A-Klasse, de kleine monovolume B-Klasse, de avontuurlijke GLA, de vierdeurscoupé CLA en tot slot de vierdeurscoupé die een beetje break wil zijn maar ook niet te veel, de CLA Shooting Brake. Volg je nog?

Best groot

Hoewel hij op het ‘kleine’ platform van het merk staat, is de CLA Shooting Brake geen kleine auto. Met lengte van 4,63 meter scheelt maar 7 cm met de C-Klasse Break. Dat maakt de hele familiegeschiedenis er niet gemakkelijker op. De CLA Shooting Brake is lang maar heeft opmerkelijk dynamische proporties. De lange neus, dalende achterkant en robuuste lijnen aan de zijkant dragen bij tot het homogene geheel.

Geen echte break                  

De CLA kreeg veel kritiek op zijn beperkte binnenruimte en ingewikkelde kofferinrichting. Is de CLA Shooting Brake het ideale antwoord? Niet echt. Op de plaatsen achterin is er zeker meer ruimte, vooral voor het hoofd. De koffer is praktischer en gemakkelijker toegankelijk door de klep. Maar ruim is het allemaal niet.

Het interieur overtuigt op de plaatsen voorin, maar achterin zijn er meer beperkingen, zeker voor de benen. Kregen jouw adolescenten groeihormonen, dan zullen ze wellicht klagen. De koffer biedt een volume van 495 liter. Op papier lijkt dat correct. Maar voor een break van meer dan 4,6 meter is dat teleurstellend. Bovendien is de toegang voor grotere voorwerpen moeilijk.

Technisch

Zoals verwacht, verschilt de CLA Shooting Brake nauwelijks van de CLA. Hij neemt de motoren, de transmissies en de voorwielaandrijving (of optionele vierwielaandrijving) gewoon over. Wij kozen voor de 200 CDI. De 180 CDI wordt aangedreven door een 1.5 dieselmotor van Renault, de 200 CDI vertrouwt op een motor uit eigen huis, de 2.1 met 136 pk. De motor heeft een comfortabel koppel van 300 Nm en wordt in het geval van ons testexemplaar gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.

Het resultaat op de weg

Op de weg heeft de motor voldoende ademruimte en een zeer comfortabel bereik. Nooit heb je het gevoel meer vermogen nodig te hebben, ook omdat de mechaniek al bij lage toerentallen over genoeg middelen beschikt. De automaat is bij vertrek niet zo zacht (inherent aan een automaat met dubbele koppeling), maar schakelt snel en heeft een beheer dat goed is aangepast aan de soepele motor. Helaas laat niet alleen de kracht maar ook het geluid van de motor zich gelden. De onaangename stem past niet bij zo’n verfijnde auto. Zeker als de motor nog koud staat.

Deze Mercedes vertoont een veilig en zelfs snedig weggedrag. De besturing leidt een stabiele voortrein die veel kan verwerken. Die doeltreffendheid heeft wel een prijs, namelijk een te harde ophanging naar onze smaak. Die hardheid voel je vooral bij lage snelheden en dus in de stad.

Uitrusting en budget

Gezien de basisprijs (32.307 euro) is de uitrusting van de CLA Shooting Brake aan de magere kant. We hadden bijvoorbeeld graag de automatische klimaatregeling, de snelheidsregelaar en de opbergkit standaard gezien. Goed nieuws is wel dat de meerprijs tegenover de CLA berline beperkt blijft tot een dikke 1.000 euro.

De zuinige CLA Shooting Brake compenseert zijn kleine brandstoftank met een laag verbruik. Wij haalden een gemiddelde van 5,6 l/100 km zonder moeite, wat opmerkelijk is. Ter informatie: Mercedes meldt een CO2-uitstoot van 100 g/km voor deze versie met automaat.

Conclusie

Als je de CLA Shooting Brake ziet als een stijlvol en praktischer alternatief voor de CLA vierdeurscoupé zit je op het juiste spoor. Dit model zal jouw verwachtingen inlossen en behoudt de dynamische kwaliteiten van de CLA. Maar zijn esthetische persoonlijkheid betaal je door minder ruimte en functionaliteit dan in traditionele breaks. Kiezen is verliezen, zo lijkt het …