De introductie van de huidige generatie A-Klasse en de daarbij behorende familie (zowel de GLA als de CLA zijn immers op de A-Klasse gebaseerd) was een schot in de roos. Mercedes’ frisse instapmodel zorgde immers voor een instroom van jonge klanten bij het Duitse merk. De gemiddelde Europese klant van de A-Klasse is nu zowat dertien jaar jonger dan bij het vorige model, zo beweren de Duitsers. En de jeugd moet je geboeid houden.
Wat houdt de facelift in?
Net als bij het vijfdeursmodel, de A-Klasse, zijn de wijzigingen voor de CLA-vierdeurs en Shooting Brake aan de buitenkant relatief beperkt: het radiatorrooster is voortaan zwart, en de voorbumper werd lichtjes hertekend. Op de optielijst kan je nieuwe led-koplampen aanstippen. Achteraan kan je kiezen voor een chromen of zwarte strip tussen de uitlaatpijpen. Die laatste zijn dan weer beter geïntegreerd in de achterbumper. Nieuwe koetswerkkleuren en velgen ronden het rijtje af.
En binnenin?
Ook daar zijn er nieuwe materialen en afwerkingsmogelijkheden voorzien. Maar de opvallendste wijziging is een dunnere uitvoering voor het scherm van het infotainmentsysteem, dat nog steeds als een soort tablet bovenop het dashboard staat. Het infotainmentsysteem integreert je smartphone voortaan ook beter dankzij Apple CarPlay en Android Auto.
Hoe is de sfeer verder aan boord?
Best aangenaam: de A-Klasse, waarvan de CLA het dashboard leent, betekende immers het begin van de verjongingskuur bij de nieuwe Mercedes-modellen. De geslaagde stijl van de buitenkant wordt binnenin dan ook voortgezet. De materialen die de Duitsers in het interieur gebruiken, voelen kwalitatief en aangenaam aan. Zelfs in de relatief basic uitgeruste testwagen die we van Mercedes meekregen.
En qua ruimte?
Daar viel onze Shooting Brake ietwat door de mand: rij je met volledige bezetting (vijf passagiers), dan zouden we de sfeer eerder als “gezellig druk” omschrijven dan “comfortabel”. Zo beschikken de passagiers achteraan over relatief beperkte been- en hoofdruimte. Niet verwonderlijk als je de A-Klasse kent, maar aangezien de CLA Shooting Brake ongeveer 30 centimeter langer is, hadden we beter verwacht.
Heb je dan een ruime koffer?
Dat valt inderdaad een stuk beter mee: Mercedes geeft 495 liter op met de achterbank rechtop, tegenover 341 liter voor de A-Klasse-vijfdeurs. Uiteraard is de achterbank standaard neerklapbaar om de interieurruimte te vergroten. Minpuntje? De kofferruimte in de CLA Shooting Brake viel wat ten prooi aan het design: door de aflopende daklijn is de laadruimte die je boven de hoedenplank kunt benutten relatief beperkt.
Wat hadden jullie onder de motorkap?
“Onze” Mercedes was de CLA 200d. Die doet geen beroep op een 1.6 (zoals in de C 200d) of Mercedes’ nieuwe 2.0 (zoals in de E 200d), maar stelt het nog met de “oude” 2.1. De viercilinder produceert 136 pk (tussen 3.200 en 4.000 tpm) en een koppel van 300 Nm (tussen 1.400 en 3.000 tpm), en was in ons geval gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Op die manier legt hij de sprint van 0 tot 100 km/u af in 9,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 215 km/u.
Hoe doet hij het op de weg?
In combinatie met de standaard manuele versnellingsbak allerminst slecht, maar doe je veel kilometers en sta je vaak in de file – en dat gebeurt bij ons wel eens – dan is € 2.214 extra uitgeven aan de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling zeker geen slechte zet. Het motorblok zelf is op papier geen snelheidswonder, maar het heeft voldoende kracht en koppel om steeds comfortabel uit de hoek te komen. En af en toe luidruchtig… Dynamisch doet de vooras het uitstekend, en kan het chassis van de CLA Shooting Brake heel wat aan. De keerzijde van de medaille is dat het wat ten koste gaat van het ophangingscomfort voor de passagiers.
Hoeveel kost hij?
De Mercedes CLA 200d Shooting Brake begint vanaf € 33.517. Dat is slechts € 605 meer dan wat je betaalt voor een gelijkaardige CLA 200d in vierdeursconfiguratie. De standaarduitrusting omvat onder meer een aanrijdingswaarschuwing, vermoeidheidsdetectie en een manuele klimaatregeling, en is eigenlijk relatief beperkt. Ons testexemplaar kostte € 42.628, en voegde daar onder meer nog een parkeerhulp, panoramadak, snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling, achteruitrijcamera en zetelverwarming aan toe. Zoals steeds bij de Duitse merken: wil je de prijs niet al te hoog opdrijven, moet je zorgvuldig omspringen met de optielijst. Ons verbruik tot slot? Dat bedroeg 6,3 l/100 km.
Besluit?
De discrete facelift van de CLA Shooting Brake weet zijn aantrekkelijke reputatie bij een jonger koperspubliek te bevestigen. Hij blijft geweldig stijlvol om naar te kijken en mee te rijden, maar verwacht geen ruimtewonder. Voor een gulle uitrusting zal je zoals gewoonlijk bij de Teutonen je portefeuille moeten openen. De 200d-dieselmotor? Die zit hem dan weer als gegoten.