Felix Bouland

3 JUL 2020

Test: Mercedes GLS, focus op comfort

De nieuwe Mercedes-Benz GLS levert geen half werk. Of het nu gaat om het niveau van luxe,  terreincapaciteiten, het comfort of de interieurruimte, hij wil de mooiste en grootste zijn. Geslaagd of overambitieus?

Advertentie
Advertentie

20200703141024mercedesgls.jpg

Volgens het merk uit Stuttgart is de GLS meer dan simpelweg een verlengde versie van de GLE, het is de S-Klasse onder de SUV’s! Kwestie van hem alle kans op slagen te geven, heeft Mercedes niet bespaard op de ontwikkeling, de technologie en de luxe. Er lijkt dan ook geen cent te zijn bespaard tijdens de ontwikkeling van deze uit de kluiten gewassen tank met zeven zitplaatsen!

20200703141114mercedesgls.jpg

Groter, omvangrijker

En toch, ondanks de ‘S’ in zijn naam die hij deelt met de grote luxeberline van het merk, staat hij op hetzelfde onderstel als zijn kleine broer, de GLE. In vergelijking met het model dat hij vervangt, wordt hij nog langer. In de lengte groeit hij 8 cm, terwijl zijn wielbasis er 6 cm op vooruit gaat. Zijn totale lengte bedraagt niet minder dan 5,2 m! Deze mastodont rijdt dus niet onopgemerkt voorbij, zeker op onze ‘kleine’ Europese wegen!

20200703141158mercedesgls.jpg

Geen muurbloempje

Diezelfde opmerking kunnen we ook maken bij zijn uiterlijk. Mercedes ging niet voor finesse.  Met zijn ruime afmetingen, zijn grote radiatorrooster dat trots pronkt met de ster, zijn voorbumper vol luchthappers en eindeloos lange flanken maakt de GLS indruk. Achteraan lijkt deze grote SUV dan weer dezelfde vorm aan te nemen als zijn kleine broers, zonder zich echt te onderscheiden, afgezien van zijn omvang.

20200703141026mercedesgls.jpg

Ruimte voor iedereen

Zijn interieurruimte is in overeenstemming met zijn buitenafmetingen: genereus! Vooral de ruimte achteraan springt in het oog. Eenvoudig gesteld: vijf volwassenen kunnen er comfortabel plaats nemen. Bovendien moet je niet knoeien met hendeltjes en onder de zetels verstopte knoppen. In de GLS is alles elektrisch! Één knop en hop, de volledige tweede zetelrij komt in stilte naar voren om de best mogelijke toegang tot de derde zetelrij te bieden. Nog indrukwekkender: zelfs met 7 plaatsen biedt deze grote SUV nog steeds een koffer van 355 liter!

20200703141025mercedesgls.jpg

Vooraan herneemt de GLS het volledige dashboard van zijn kleine broer. Hij krijgt daarmee de nieuwste technologieën van het merk, inclusief de twee grote schermen van het MBUX infotainmentsysteem. De afwerking is over het algemeen goed, maar een aantal harde plastics horen niet thuis in een Mercedes-Benz met luxe-ambities...

Zware artillerie

Rekening houdend met zijn gewicht (2,5 ton) en zijn omvang, rust Mercedes hem enkel uit met ‘zware’ motorisaties. Zo vinden we onder de motorkap een nieuwe zes-in-lijn diesel in twee vermogensuitvoeringen: 286 pk (350d) en 330 pk (400d). Bij de benzinemotoren maakt de biturbo V8 de dienst uit. In AMG-uitvoering levert hij meer dan 600 pk! Uiteraard behoren vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak tot de standaarduitrusting. Vanzelfsprekend. Deze moderne ‘panzer’ zit ook propvol technologieën. Bovenop de overvloed aan rijhulpmiddelen die hij deelt met de andere modellen van het merk, onthouden we de ‘Smart E Active Body Control’. Achter deze lange naam gaan vier elektromotoren schuil, één per wiel, die het onderstel van de grote SUV onder controle houden via een 48 volt-systeem. 

20200703141200mercedesgls.jpg

Vaarwel verkeersdrempels

Terwijl deze ophanging voor mirakels zorgt buiten de platgetreden paden, toont hij ook op de weg zijn nut. Dankzij een supersnelle hoogteregeling van het koetswerk en een camera die de weg analyseert, vlakt de GLS alle verkeersdrempels, grote oneffenheden en putten in de weg vakkundig uit. Een vliegend tapijt… optioneel aan € 6.000! Dat gezegd zijnde, terwijl de grote oneffenheden perfect verteerd worden, lijken kleinere hobbels in de weg rechtstreeks in de stuurkolom en de zetels doorgegeven te worden. Op onze slecht onderhouden Belgische wegen is het systeem even wonderlijk als frustrerend. Wat er ook van zij, de GLS doet zijn naam alle eer aan met een bijzonder goed verzorgde geluidsisolatie. Tijdens het bochtenwerk elimineert de actieve ophanging elke vorm van rolneiging – en doet hij de wagen zelfs naar de binnenkant van de bocht overhellen wanneer de ‘Curve’ modus geactiveerd is – maar toch zal deze 2,5 ton zware SUV nooit sportief worden. Hij verkiest lange rechte wegen of de autobahn.

20200703141027mercedesgls.jpg

Koopje?

Met een vanafprijs van € 86.515 speelt de GLS zonder twijfel in de hogere klasse. De beperkte concurrentie komt op dit moment voornamelijk van de BMW X7 die bijna € 1.400 duurder is. Maar vergeet niet dat de prijzen voor de grote zevenzits Volvo XC90 starten bij € 68.640 …

20200703141112mercedesgls.jpg

Ons verdict

Deze nieuwe Mercedes GLS vervult roeping als de S-Klasse onder de SUV’s met een zeker brio. Met zijn actieve ophanging vervoert hij 7 zijn zeven inzittenden in het hoogst mogelijke comfort.

20200703141159mercedesgls.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie