Innovatie
Niets is te mooi of te goed voor de S-Klasse. Mercedes haalt dan ook de grote middelen boven en biedt een totaalpakket op het vlak van comfort, technologie en veiligheid. Het resultaat is een auto die helemaal zelfstandig kan rijden in files, zijn inzittenden masseert volgens de hot-stoneprincipes, de ophanging voorbereidt op obstakels die op komst zijn of de bestuurder waarschuwt voor levende obstakels opgemerkt door een infraroodcamera en daarbij waarschuwt met de grootlichten (behalve bij dieren).
Stijl
Het is niet eenvoudig om een auto van meer dan vijf meter een elegante en gracieuze stijl mee te geven. Al moeten we toegeven dat deze nieuwe S-Klasse aantrekkelijker en minder ‘Panzer-achtig’ oogt dan de vorige. De huidige generatie heeft met zijn agressieve front zelfs een zekere dynamiek. Al blijft het natuurlijk eerder statig dan slank.
Businessclass
Open de poorten naar de hemel en je komt terecht in een opwindende omgeving waar geen plaats is voor ‘bijna goed’. Alleen het lelijke stuurwiel met twee spaken valt uit de toon. De zetels met perfecte ergonomie zijn beter dan beste loungesalons. Het schitterende interieur is afgewerkt met alleen de nobelste materialen. De ruimte van deze lange S-Klasse is echt weelderig.
Firstclass
Bekijk je alles meer in detail dan sta je versteld van alle mogelijkheden van dit vlaggenschip voor de weg: de massage met hot-stonetechniek regelbaar in zes standen, de achterzetels die je instelt in alle denkbare posities, de internettoegang, het gigantische centrale scherm, de geurverspreider met vier parfums en luchtionisator, de 500 ledjes met variabele lichtsterkte en kleur voor een ingetogen sfeer, zonder de koelkast voor champagne tussen de achterste plaatsen te vergeten.
Zacht en verfijnd
Onder de kap van deze hybrideversie vinden we een atmosferische 3.5 V6 benzine (306 pk) gekoppeld aan een elektromotor (27 pk) en een automaat met zeven versnellingen. Ook al zal deze versie niet uitzonderlijk goed verkopen in België, hij maakt indruk op meer dan één vlak. Vooral met de CO2-uitstoot van 147 tot 159 g/km.
Hoorbare motor
Tot slot signaleren we dat de V6 in deze versie onder een goed gesternte geboren is. Hoewel de S-Klasse getuigt van een fenomenale geluiddemping, bewaarden de ingenieurs het gegrom van de motor bij stevige acceleraties. Een hoorbaar geluid, maar nooit indringend. Eerder suggestief dan opdringerig: een opmerkelijk compromis. Alle andere geluiden die gewoonlijk storen, zijn bijna onhoorbaar.
Elektromotor helpt maar vervangt niet
Aangezien je de batterijen niet zelf kunt opladen, kan de S 400 Hybrid natuurlijk niet volledig elektrisch rijden. Met een zeer lichte voet bij lage snelheden slaag je er wel in om even alleen op de elektromotor te rijden. Die beschouw je beter als een hulpmiddel voor de verbrandingsmotor en voor een lagere CO2-uitstoot. Ons gemiddelde verbruik schommelde rond 9 l/100 km. Redelijk voor zo’n vlaggenschip, dat weliswaar licht gebouwd is maar nog altijd 1,9 ton op de weegschaal zet.
Stabiel en wendbaar
Het weggedrag is wendbaarder dan het lijkt. Natuurlijk kan de ‘zwevende’ ophanging de bewegingen van het koetswerk niet allemaal indammen, maar je voelt je altijd veilig. Vergeet niet dat deze vierwieler bijna twee ton weegt. Qua stabiliteit is de S-Klasse een onverzettelijke rots.
Wonderbaarlijk comfort
We spraken al over de geluiddemping. Bovenop het comfort van de ophanging krijg je comfortabele zetels die de oneffenheden in de weg opvangen. Niet helemaal perfect, maar de zachte ‘golven’ verzachten de pijn beter dan in een eender welke andere auto. En de zetels behandelen zelfs de meest gevoelige inzittende met respect. Ons testmodel was niet uitgerust met Magic Body Control, dat is voorbehouden aan de S500 en S65 AMG, leest de weg voor de auto en bereidt de ophanging voor op schokken.
Automatische piloot
Vooral met zijn vele details verslaat de S-Klasse zijn concurrenten: de perfecte klimaatregeling zonder tocht, de symfonische geluidsinstallatie, de uitgekiende ergonomie van de bediening en vooral de modus ‘automatische piloot’. In files kan de S-Klasse het roer overnemen en helemaal zelf rijden. De Distronic Plus, geholpen door de Steering Assist en de Stop&Go Pilot, volgt de stroom auto’s in de file, accelereert, remt en draait aan het stuur indien nodig.
Kan de bestuurder dan rustig achterover leunen? Neen, want hij moet waakzaam blijven: de stuurcorrectie wordt soms uitgeschakeld als hij de omgeving niet herkent. Bovendien volg je altijd de auto voor jou. Als je voorligger besluit van rijstrook te veranderen, doe je dus hetzelfde. Besluit hij tegen de berm te kleven om enkele motorrijders door te laten, zul je wellicht heel dicht bij de berm komen want dit slagschip is erg breed. Kortom, deze technologie maakt indruk en werkt uitstekend in 70 tot 80 procent van de gevallen.
Prijzen
Zo’n verzameling van technologie kan natuurlijk niet goedkoop zijn: 94.138 euro voor de versie met korte wielbasis en 101.398 euro voor die met lange wielbasis. De opties zijn bijzonder verleidelijk (een S-Klasse smaakt het best met volledig optiepakket), maar ze verhogen de rekening aanzienlijk: doe je jezelf een beetje plezier zonder het laatste snufje te willen, dan zit je snel aan 20.000 euro aan opties.
Conclusie
Is dit echt de beste auto van de wereld? Als het om de technologie, het comfort of de veiligheid gaat, dan is dit ongetwijfeld de meest geslaagde auto. De nieuwe S-Klasse respecteert de traditie van uitmuntendheid van dit model. Zowel op de autosnelweg als in opstoppingen worden de bestuurder en passagiers in de watten gelegd met een prinsheerlijk comfort. Voor die knowhow betaal je uiteraard, maar gezien de prestaties word je niet bestolen.