2020013106534806opel506685.jpg

Eind dit jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte Opels onder de 94 g/km uitkomen, of de constructeur moet een forse boete betalen aan de Europese Unie. Vele autobouwers weten nu al dat ze niet onder die sancties uit zullen kunnen, maar de PSA-dochter heeft er alle vertrouwen in: “Wij halen die norm en wij zullen geen boetes moeten betalen”, zo horen we van Frank Jordan, Director Advanced Engineering. Twee belangrijke wapens om dat doel te bereiken, zijn de onlangs voorgestelde Corsa-e (volledig elektrisch) en deze plug-inhybride Grandland X Hybrid. Beide modellen zijn te danken aan moederhuis PSA, want hun volledige technische basis komt uit het Franse huis.

En dus staat de Grandland X op het EMP2-platform van PSA, dat van bij het begin is ontwikkeld om geschikt te zijn voor plug-inhybride motorversies. De integratie van die technologie is zelfs zo slim gebeurd dat Opel in de fabriek heel flexibel de verhouding tussen diesel-, benzine- en plug-inhybride versies eenvoudig kan aanpassen zonder dat de productielijn daarvoor overhoop moet worden gegooid.

2020013106534601opel510465.jpg

3 motoren

Dat is een fameuze krachttoer als je weet dat deze Grandland X Hybrid drie motoren heeft in plaats van één. Voorin ligt de gekende 1.6 THP van PSA, die hier 200 pk en 300 Nm ontwikkelt. Hij is gekoppeld aan een achttrapsautomaat waarin een elektromotor van 110 pk en 320 Nm is geïntegreerd. In de achteras zit een tweede elektromotor van 113 pk en 166 Nm, die via een reductiebak de achterwielen aandrijft. Het systeemvermogen piekt op 300 pk en liefst 520 Nm De elektromotoren worden van stroom voorzien door een 13,2 kWh grote batterij, die zich laat opladen in 7 uur (1,8 kW, stopcontact) tot net geen twee uur (7,4 kW, wallbox of laadpaal). In ruil voor dat geduld krijg je 59 kilometer WLTP-rijbereik. Deze zomer lanceert Opel nog een tweede Grandland X Hybrid, die het zonder de achterste elektromotor doet. Het vermogen zakt dan naar 224 pk en het koppel naar 360 Nm, maar de batterij blijft even groot. Die versie zal ongetwijfeld heel welkom zijn, want terwijl de vierwielaandrijver bijna 50.000 euro kost, start de instapvariant bij 42.500 euro.

2020013106534912opel506786.jpg

Verborgen kantje

Maar bij deze test was de voorwielaangedreven Hybrid nog niet beschikbaar en dus konden we enkel de topversie testen. Die vertrekt steeds puur elektrisch en doet ook zijn best om zo vaak mogelijk op enkel stroom te rijden. Dat verloopt in een gewijde stilte en de acceleraties zijn vlot genoeg om met het verkeer mee te kunnen. Maar wanneer we op een drukke snelweg moeten invoegen en plankgas geven, worden we verrast: deze braaf ogende SUV gaat er onverwacht als een speer vandoor en geeft je echt kriebels in de buik. Dat de 1.6-turboviercilinder daarbij (ver op de achtergrond) een banaal gebrul verspreidt, moet je erbij nemen, maar in de meeste gevallen hoor je hem nauwelijks.

Verwacht door die flitsende prestaties (0 naar 100 km/u in 6,1 seconden, 235 km/u) echter niet dat dit een sportwagen is. Daarvoor is het rijgedrag te braaf en te veilig en biedt het stuur veel te weinig feedback. Neen, beschouw de hybride Grandland X als een veilige, vrij ruime gezins-SUV met ecologische merites die toevallig heel hard vooruit kan gaan wanneer dat nodig is. Maar eigenlijk zet hij je vooral aan tot een rustige rijstijl.

2020013106534704opel510466.jpg
2020013106534818opel510416.jpg

Verklikker

En als je het rustig houdt, beloont hij je met heel lage verbruikscijfers (3,5 l/100 km volgens de boordcomputer) zolang de batterij nog voldoende pit heeft. Eens de beschikbare kWh opgesoupeerd zijn, gaat de dorst heel snel naar de 6,5 à 7 l/100 km, wat eigenlijk nog steeds redelijk is voor een benzine-SUV met vierwielaandrijving, een automaat en 300 pk. Voorwaarde voor een laag verbruik is uiteraard wel dat je heel consciëntieus de auto aan de stekker hangt zodra je daar de kans toe hebt. Wie nooit oplaadt, zal niet alleen veel verbruiken, maar zal de levensduur van de batterij ook heel snel zien inkorten. Dus als je deze Grandland X Hybrid koopt, moet je hem (zoals elke andere plug-inhybride, overigens) vooral zien en gebruiken als een elektrische auto die dankzij een verbrandingsmotor ook geschikt is voor lange trips. Hij zet je trouwens bewust aan tot elektrisch rijden door gebruik te maken van sociale controle: een lampje achter de voorruit, dat voor alle passanten zichtbaar is, licht blauw op wanneer de auto puur op stroom rijdt. Al zie je dat lampje niet wanneer je aan het stuur zit…

2020013106534919opel506694.jpg

Ons verdict

De Opel Grandland X Hybrid is een ruime, veilige en brave SUV die – als je hem zo vaak mogelijk aan de stekker hangt – heel weinig verbruikt. Zijn 300 pk en 520 Nm maken hem onverwacht snel, maar eigenlijk stimuleert hij vooral tot rustig rijden. Met zijn 50.000 euro is hij bovendien wel heel erg duur. We durven daarom stellen dat de meeste klanten zullen kiezen voor de deze zomer te lanceren voorwielaangedreven variant, die bijna 8.000 euro goedkoper is en al meer dan vlot genoeg zal presteren.