Het oude motorblok stond het succes van de Mokka niet in de weg. Er werden al meer dan 340.000 exemplaren verkocht, waarvan 100.000 in de laatste zeven maanden. Na de Corsa en Astra is dit het derde meest verkochte model van het merk. Geen verrassing, want in de markt van de kleine SUV’s lijkt tegenwoordig alles te lukken.
De Mokka geniet mee van deze trend en haalt zelfs 17 procent marktaandeel, goed voor de eerste plaats in vijf landen. Opel kan er niet genoeg van bouwen! Van alle verkochte Mokka’s heeft 40 procent een dieselmotor en dat rechtvaardigt voor de constructeur de inplanting van een nieuw blok onder de motorkap van de Mokka, een blok dat al verscheen in de Zafira Tourer, Meriva en Astra.
Van een wit blad
Dit blok is van kapitaal belang voor Opel en kreeg veel aandacht. Zo gebruikte Opel voor het eerst aluminium. Behalve een mooi specifiek vermogen (85 pk per liter), beantwoordt hij aan de Euro 6-norm en is het een referentie inzake trillingen en geluid.
Een aluminium blok dus, met vier kleppen per cilinder, twee nokkenassen, een krukas met vier tegengewichten, een injectiedruk van 2.000 bar: niets ontbreekt. Ondanks een kleinere cilinderinhoud dan zijn voorganger die 1,7 liter groot was, wint hij 6 pk (136 pk) en 20 Nm (320 Nm), terwijl het verbruik met bijna een halve liter daalt tot 4,1 l/100 km met 11 g/km minder CO2-uitstoot (nu 109 g/km). Overtuigend op papier, tijd om na te gaan hoe dat zit achter het stuur tijdens een korte test ten zuiden van Dublin.
Zelfde uiterlijk
Aan het design veranderde niets. De Mokka is nog wat jong voor een opfrisbeurt. Evenmin verandering in het interieur, al lijkt de kwaliteit van de afwerking iets beter dan bij de presentatie in het najaar van 2012. Onze Mokka had een knap bruin interieur, zelfs de boordplank was bekleed in die kleur.
Die elegante keuze kan echter de verouderde bediening niet verbergen, met een console vol knopjes en een gps-scherm dat weliswaar ideaal geplaatst is maar helaas heel klein en onleesbaar blijkt. Laten we hopen dat Opel dit aanpakt bij de volgende facelift.
Na die kleine teleurstelling vinden we gemakkelijk onze weg achter het stuur van deze Mokka 4x4 met manuele versnellingsbak en (rijkelijke) Cosmo-afwerking. Het parcours start op kleine plattelandswegen, bochtig en krap. Het ideale speelterrein voor deze Mokka. De vierwielaandrijving is een onmiskenbare meerwaarde die de keuze voor een SUV rechtvaardigt.
Andere gedaante
Opel zorgt in de Mokka voor rijplezier. Rolbewegingen worden perfect beheerst, maar dat gaat een beetje ten koste van de schokdemping, die vrij hard is op slechte wegen. De uitstekende zetels zorgen uiteindelijk voor een positief rapport voor het comfort. Grip is geen probleem: de 4x4-transmissie die de voortrein bevoordeelt maar indien nodig kracht naar de achtertrein stuurt, maakt de Mokka nauwkeurig en reactief in alle omstandigheden.
Met veel plezier reden we door het Ierse platteland met dit nieuwe motorblok, dat overtuigt door zijn aangename werking. De 1.6 blijft zo discreet dat we ter hoogte van de voorruitstijlen enkele windgeluiden hoorden toen we (te snel) op de autosnelweg reden.