Net als de mythische 205 GTI die in februari 1984 gelanceerd werd, wil de Peugeot 208 GTI tegelijk chic én sportief zijn. Als product van de jaren tachtig stuurt zijn grootouder wel speelser en scherper. De 208 GTI stelt uiteindelijk alleen de meest radicale bestuurders wat teleur, voorts respecteert hij zijn afkomst. Peugeot luisterde wel naar de kritiek van de puristen die een meer radicale GTI zoeken en vroeg aan de sportieve afdeling om een speciale 30th-verjaardagsversie te ontwikkelen die herinnert aan de sensaties van de originele 205 GTI 1.6. Die bolide stelde zich tevreden met 105 pk om het koetswerk van 850 kg zoals een danseres van de ene naar de andere bocht te sturen.
Allemaal verkocht?
We moeten eerst nog goed én slecht nieuws vertellen. Het slechte nieuws is dat de 800 exemplaren van deze GTI 30th al allemaal verkocht zijn. Het goede nieuws is dat Peugeot door de grote vraag besloten heeft om een niet beperkte nieuwe versie toe te voegen, de GTI by Peugeot Sport. Die heeft ongeveer dezelfde mechaniek als de 30th en staat over enkele maanden in de catalogus.
RCZ-R
Aan het einde van de montagelijn van de 208 heeft Peugeot Sport een klein atelier geïnstalleerd om de auto te ‘transformeren’. In totaal zijn ongeveer dertig werkuren nodig om van een GTI een GTI 30th te maken. Het hart, de 1.6 THP, kreeg een vitaminekuur. Zijn vermogen stijgt van 200 naar 208 pk (symbolisch), maar we waarderen vooral het aangepaste koppel. Dat stijgt met 25 Nm tegenover de normale GTI (300 Nm) en heeft een andere curve voor een betere beschikbaarheid (het maximumkoppel is er al vanaf 1.700 tr/min). De meest opmerkelijke mechanische verandering is de transmissie: de GTI 30th heeft een Torsen-differentieel met beperkte slip en een manuele zesversnellingsbak met een specifieke spreiding zoals in de RCZ-R.
Beweeglijke kont
De kers op de taart van deze radicalere 208 GTI is de ophanging. De 208 GTI 30th is lager (-10 mm) en rust op bredere sporen. De schokdempers en antirolstangen werden verstevigd. In de praktijk vertaalt zich dat in een wendbaarder weggedrag met een meer beweeglijke achtertrein. Een knipoog naar de 205 GTI, een kampioen op dat vlak.
Op het circuit
Dat speelse temperament wordt bevestigd in de eerste bochten op het circuit van Dreux, het speelterrein van deze test. Met het ESP uitgeschakeld heeft de 208 GTI niet liever dan dat dat je voet van het pedaal haalt in scherpe bochten. De achtertrein is nog gemakkelijker te besturen omdat de voortrein nog nauwkeurig werd met zijn nieuwe geometrie en zelfblokkerend differentieel. Bij acceleraties heeft de auto de neiging aan de binnenkant te blijven door het effect van het Torsen-differentieel, waardoor je uit de bocht komt met hogere snelheden. Een speciale vermelding verdienen ook de specifieke Brembo-remmen. De remklauwen met vier zuigers bijten zich even stevig vast in de schijven van 323 mm als een buldog. De 1.6 THP herneemt iets gewilliger, maar klinkt nog altijd wat banaal.
Conclusie
Het is moeilijk om te weerstaan aan de charmes van dit collector’s item. Het tweekleurige koetswerk – origineel maar misschien niet ieders smaak – is gelukkig geen verplichting. Je moet wel wennen aan een wegcontact dat iets harder is dan in de normale 208 GTI. Maar dat detail stoort de liefhebbers van de 205 GTI wellicht niet.