Op onze markt is een break van primordiaal belang om te slagen en goede cijfers neer te zetten. Dat verklaart de inspanningen van Peugeot bij de ontwikkeling van dit model. In Sochaux ging men verder dan zomaar een rugzak aan de berline te knutselen. Een langere wielbasis, specifieke stijlkenmerken, 33 cm extra lengte: niets werd aan het toeval overgelaten.
Koffer
De breakversie oogt misschien wat minder elegant of sportief dan de berline, maar heeft een eigen esthetiek met ‘gezinsvriendelijkere’ proporties. Dat blijkt ook uit de cijfers: het koffervolume stijgt tot 610 liter, waardoor deze leeuw helemaal bovenaan zijn categorie staat. Bovendien is hij sterk moduleerbaar, met zetels die neerklappen vanuit de koffer en een vlakke laadvloer vormen zoals we het graag zien.
Goede positie?
Het interieur van de Peugeot 308 SW is ruimer voor de passagiers achterin dan in zijn traditionele broer. De hoofd- en beenruimte is eindelijk correct, al kunnen grote personen nog klagen. Voorin moet de bestuurder nog altijd rekening houden met een vreemde rijpositie door het kleine, laag geplaatste stuurwiel en de instrumenten hoog bovenaan de boordplank. Naargelang jouw morfologie en gewoontes achter het stuur, verschilt de stuurpositie van leuk en intuïtief tot ronduit vervelend.
De juiste motor
Bij de test van de 308 berline kregen we van één van onze lezers het verwijt dat we niet voor de benzineversie hadden gekozen. Dat hebben we ter harte genomen en deze keer namen we de PureTech-benzineversie: een kleine 1,2 liter driecilinder in een configuratie met 130 pk. Laten we er geen doekjes om winden: deze motor zit de 308 als gegoten.
Het koppel van 230 Nm (beschikbaar vanaf 1.750 tr/min) maakt de motor soepel en aangenaam. De kleine krachtbron voelt zich bij alle toeren op zijn gemak. Het geluid van de driecilinder is perfect gedempt en amper herkenbaar. Uitstekend. De manuele zesversnellingsbak is perfect gespreid maar soms wat hakerig.
Aan de weg geplakt
De grootste troef van deze break is ongetwijfeld zijn wegligging: hij kleeft aan de weg, is even sportief als de berline en blijkt even vaardig in de bochten. De voortrein is hier trouwens zeer nauwkeurig omdat de kleine driecilinder niet veel weegt. De goed afgestelde schokdemping combineert topcomfort met een snedig weggedrag.
Comfortabel
Een stille motor, een goed comfort, een ruim interieur: de Peugeot 308 SW scoort op de juiste punten om veel kilometers af te leggen. De zogenaamde actieve snelheidsregelaar (die niet remt) is wel irritant in gebruik. De multimediatablet heeft veel mogelijkheden (vooral qua connectiviteit en apps), maar vergt wat gewenningstijd door de ergonomie die niet altijd voor zich spreekt. Een kwestie van gewoonte.
Prijs
Als benzine is de 308 SW beschikbaar vanaf 18.800 euro (PureTech 110), terwijl de 308 SW PureTech 130 25.000 euro kost in de middelste Allure-afwerking. Toch al een stevig bedrag …
Met een soepele rijstijl stelde onze 308 SW zich tevreden met gemiddeld 7,2 l/100 km. Een redelijk resultaat, al hadden we gehoopt op nog iets beter.
Conclusie
Dit is de ideale 308: de breakversie heeft de nodige veelzijdigheid voor het gezin en behoudt de uitstekende rijkwaliteiten. De kleine turbobenzinemotor is ongeveer het beste wat je vandaag kunt vinden om te downsizen (we wikken en wegen onze woorden). De alliantie van die twee is geslaagd over de hele lijn en moet Peugeot in staat stellen af te rekenen met de referenties (en de vooroordelen) in deze categorie.