De Speedster werd ontwikkeld door het Porsche Exclusive-departement op basis van de 911 uit die tijd, de 997. Vandaag is hij een bijzonder gegeerde verzamelauto. De zeldzaamheid, specificaties en zijn looks hebben de prijs flink de hoogte in gejaagd.

Grondige wijzigingen

In tegenstelling tot enkele speciale reeksen waar je een kennersoog voor nodig hebt, valt de Speedster meteen op. Hij neemt de basis van de GTS-versie over, met 44 mm bredere achtervleugels, donkerdere en zwartomrande koplampen. De 60 mm lagere voorruit geeft het geheel een radicale look.

Achteraan zijn de wijzigingen het meest merkbaar: de achterbank werd vervangen door een dubbele welving voor de kap. De achterkant eindigt in twee zwarte uitlaatpijpen van de sportuitlaat. Als het dan nog niet duidelijk is dat deze 911 niet zomaar de eerste de beste 911 is, krijgt hij nog een specifieke blauwe koetswerkkleur. Wie het destijds discreter wou, kon zonder meerprijs ook kiezen voor wit.

Met of zonder dak?

De Speedster was een variant van de 356 die destijds vooral bedoeld was voor de zonnige markt aan de andere kant van de oceaan. De afdekkap werd dus beschouwd als een onbelangrijk item. Deze 911 heeft dus een totaal andere afdekkap dan de eenvoudige versie van de klassieke 911 cabriolet. Hier moet je uitstappen en je buurman erbij halen om het geheel erop te krijgen. Even snel het dak dichtdoen voor die dreigende wolk is dus niet zo evident. Deze 911 is dan ook niet bedoeld als Carrera-vervanger voor dagelijkse verplaatsingen. Maar dat maakt deel uit van de charme…

Aan boord

Wat ziet dit ding er opeens verouderd uit. De laatste generatie van de 911, de 991, verwent ons met zijn afstelling tot op de millimeter, verzorgde materialen, een harmonieus geheel, uitgekiende ergonomie en toptechnologie. Op zeven jaar heeft Porsche dus heel wat vooruitgang geboekt. Maar dat verknalt het plezier niet, want dit interieur straalt charme uit met blauwe inzetstukken, een klassiek instrumentenpaneel met vijf tellers, en het uitzicht op de voorvleugels.

Starten en grijnzen

De sleutel aan de linkerkant in het contact en de flat six achter je komt tot leven met een diepe stem. De klank geeft kippenvel en herinnert je eraan dat deze motor geen hulp krijgt van een turbo. De motor is het 3,8 liter grote exemplaar van de Carrera S uit die tijd, maar opgevoerd tot 408 pk. Qua versnellingsbak liet Porsche je niet veel keuze: een PDK-versnellingsbak met zeven verzetten, linea recta naar de achterwielen. Maar het merk voegde ook een sperdifferentieel toe om de sportieve ambities te beklemtonen.

Sportief?

Toch krijg je achter het stuur niet echt zin om de motor tot het uiterste te drijven en de limieten van de grip op te zoeken. Deze Speedster is niet alleen een verzamelauto die het nodige respect verdient, maar die zijn leeftijd ook toont: de stijfheid is voor verbetering vatbaar, de koppelrijke motor heeft niet het levendige kantje van de huidige biturbo en de vorige generatie PDK-bak mist snelheid.

Maar wat maakt het uit? Rij de Speedster zoals hij bedoeld is: geniet van de klank in middelhoge toeren, van het dakloos rijden en van het uitstekende stuur. Onze testrit duurde niet lang, maar elke millimeter telde. En de motor is een juweeltje qua respons, klank en karakter.

Vandaag

De Speedster is dus niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Zijn onhandige kap en beperkte bruikbaarheid zijn er niet voor geschikt. Dit is een plezierauto voor zondagse uitstapjes, op kleinere wegen. De vraag naar de 911 Speedster is helaas niet afgenomen: nieuw kostte hij iets meer dan € 206.000, maar vandaag haalt hij makkelijk € 300.000…