De in 2014 gelanceerde eerste generatie Porsche Macan wordt vandaag nog steeds verkocht. Hoe dat kan? Dankzij niet één, maar twee facelifts in afwachting van een volledig elektrische volgende generatie. De laatste update van het model werd doorgevoerd in 2021 en was best ingrijpend. De SUV van 4,73 m lang, 1,93 m breed en 1,6 m hoog kreeg hertekende bumpers, een nieuwe lichtsignatuur en nieuwe inzetstukken aan de onderkant van zijn deuren om hem een nog meer dynamische look te geven.
De Macan, een echte Porsche!
Aan boord van deze ‘nieuwe’ Macan heeft de knoppenzee op de middenconsole plaats gemaakt voor een groot aanraakgevoelig paneel dat we voor het eerst zagen op de Cayenne. Daarboven staat een centraal aanraakscherm van 10,9 inch dat op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk draait. Het reageert snel en is vrij gemakkelijk in gebruik, met een draadloze verbinding met Apple CarPlay, al is Android Auto gewoonweg niet beschikbaar. De bestuurder krijgt nog steeds analoge tellers, die wel worden bijgestaan door een klein cirkelvormig scherm aan de rechterzijde van het instrumentenpaneel. Het is een praktisch geheel, dat ook zeer goed in elkaar zit! De Macan is misschien wel de kleinste SUV van het merk, maar hij beschikt over dezelfde kwalitatieve materialen en afwerking als elke andere Porsche.
De Macan rust op een wielbasis van 2,8 m, maar dat is niet echt te merken op de achterbank. Daar zitten de passagiers zeker niet benauwd, maar de knieën van langere mensen zullen waarschijnlijk tegen de rugleuning van de voorzetels schuren. De koffer is dan weer 488 tot 1.503 liter groot als je de achterbank neerklapt. Correct, zonder meer.
4 cilinders of V6 op benzine
De Macan heeft op dit moment 4 varianten, allemaal op benzine. De naamloze instapversie heeft een 2 liter-viercilinder met 265 pk en 400 Nm koppel, voor een topsnelheid van 232 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden als je het Sport Chrono-pakket aanvinkt. De Macan S heeft dan weer een 2,9 liter-V6 met een vermogen van 380 Nm en 520 Nm, voor een sprint naar 100 km/u in 4,6 seconden en een top van 259 km/u, opnieuw met het Sport Chrono-pakket. Bovenaan het gamma heeft de Macan Turbo plaatsgemaakt voor de Macan GTS. Die heeft dezelfde motor als de S, maar in dit geval met 440 pk en 550 Nm koppel. Het resultaat is een sprint naar 100 km/u die nog maar 4,1 seconden in beslag neemt, terwijl hij blijft versnellen tot 272 km/u! Sinds maart 2022 is de Macan er ook als T, die alle dynamische attributen van de GTS-versie combineert met de viercilinder van onderaan het gamma.
Een grote rallyauto!
We overdrijven niet als we zeggen dat de Macan een dynamische SUV is, zelfs met de kleine viercilinder. Je zit goed in zijn sportzetels en je waant je duidelijk aan boord van een Porsche in de Macan! Hij heeft geen schrik van bochten, integendeel. Zijn directe en precieze besturing loodst een perfect gebalanceerd chassis de hoek om, met een rijgedrag dat verbazingwekkend dichtbij dat van een veel lagere auto ligt. Maar hoewel de instapmotor best efficiënt is, mist hij net dat beetje extra om de Macan echt levendig te maken. Gelukkig heeft de V6-versie met zijn 115 pk extra daar geen last van.
Bovenaan het gamma onderscheidt de Macan GTS zich op technisch vlak met een nog stijver en scherper chassis, dankzij een met 10 mm verlaagd onderstel. Zijn besturing is ook net dat beetje directer, terwijl zijn V6 nog levendiger is dan die van de S! Met het gas op de plank, schiet de Duitse SUV van bocht naar bocht. Trap het gaspedaal iets te vroeg in, en de GTS begint zelfs een beetje te glijden bij het uitkomen van de bocht. En laat je het gas weer los, dan doet de sportuitlaat denken dat er onweer in de lucht hangt. Het lijkt wel een grote rallywagen die plezierig en efficiënt blijft, ongeacht de staat van het wegdek!
De Macan T is iets later in het gamma van de Duitse SUV gekomen en koppelt de viercilinder van 265 pk en 400 Nm aan het chassis van de GTS. Hij is echter minder uitbundig dan die laatste en is daarmee wat minder memorabel, terwijl hij ook niet zo levendig uit een haarspeldbocht schiet. Toch heeft hij alle dynamische kwaliteiten van het topmodel voor een veel lagere prijs.
Helaas is deze ‘nieuwe’ Macan niet perfect. Hoewel zijn koetswerkbewegingen goed onder controle blijven, is dat vooral te danken aan zijn stijve ophanging. En waar de instap- en de S-versies nog goed uit de voeten kunnen in de Comfort-stand, is de demping van de T- en GTS-versies voor sommigen waarschijnlijk wat te stijf voor dagelijks gebruik. De sportievere versies hebben ook last van meer rolgeluiden, terwijl je op de snelweg wat windgeruis hoort in elke Macan. Jammer, zeker voor zo’n dure SUV!
Prijs Porsche Macan
De Macan met een viercilinder wordt in België aangeboden vanaf 73.695,45 euro. Om te genieten van het dynamische onderstel van de Macan T, moet je minstens 78.900,07 euro overmaken. De V6 is pas beschikbaar vanaf 83.712,64 euro in de Macan S, terwijl de GTS pas te koop is vanaf de mooie som van 100.762,35 euro! En zoals steeds bij Porsche, moet je opletten voor de talloze opties die het prijskaartje nog flink kunnen doen stijgen. Zelfs na bijna 10 jaar op de markt te zijn, is de Porsche Macan niet goedkoop!
Ons verdict
De Porsche Macan is ongetwijfeld een van de meest dynamische SUV’s op de markt, samen met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Toegegeven, het is niet de meest comfortabele en ook zijn geluidsisolatie is niet de beste, maar zijn chassis maakt zoveel indruk dat we die gebreken door de vingers zien. Hij heeft een rijgedrag dat zowel plezierig als efficiënt is, alsof het een (zeer) grote rallywagen betreft. En als we er eentje zouden moeten kiezen, zouden we voor de letter T gaan... vooral als er een G en een S bij staat! Jammer dat deze versie ook de duurste is...