Seat zet een groot offensief in: in anderhalf jaar worden er niet minder dan vier nieuwe modellen gelanceerd. Deze Ateca is de eerste. Daarna volgt er een kleine SUV in het B-segment, voor het merk zijn bestseller, de Ibiza, onder handen neemt. Seat ziet het dus groots en maakt de middelen vrij om in zijn ambitieuze project te slagen!
Eerder compact
Met een dynamische stijl, maar ook de sérieux van de Volkswagen-groep, verrast de Ateca door zijn afmetingen. We dachten dat hij groot was, maar hij valt eerder compact uit: 4,363 meter lang, dat is kleiner dan een… Leon ST (break)! Maar het interieur is allesbehalve compact: de passagiers vooraan en achteraan beschikken over heel wat ruimte. Ook is er ruimte genoeg voor bagage: de koffer herbergt 485 liter (vierwielaandrijving) tot 510 liter (voorwielaandrijving) aan bruikbaar volume. Als je de achterbank neerklapt, slikt de koffer zelfs 1.600 liter!
Ook eerder ernstig
Seat bouwde lange tijd een reputatie op de emoties die het Spaanse merk opriep. Toch lijkt het interieur van alle emotie ontdaan. Het dashboard is goed afgewerkt en de bedieningsorganen stralen ernst uit, maar dat doet de sfeer aan boord jammer genoeg ook.
Hoewel het koffervolume overtuigt, doet de moduleerbaarheid dat minder. De achterbank is 1/3-2/3 neerklapbaar, en er is een skiluik, en dat is alles. Vergeet een vlakke laadvloer, een verschuifbare achterbank of een verstelbare rugleuning achteraan. Optioneel biedt Seat wel een dubbele kofferbodem en een achterbank die vanaf de koffer neerklapbaar is. Grote broer Tiguan doet merkelijk beter. Maar dat is ook logisch: de Tiguan kost immers meer!
Technisch
De Ateca staat op een bekend platform binnen de Volkswagen-groep: het moduleerbare MQB-platform. Onderhuids deelt hij dus heel wat met de Seat Leon, VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 en vooral… de VW Tiguan! Die staat op dezelfde basis, wat de Ateca nog aantrekkelijker maakt. Seat biedt namelijk heel wat mogelijkheden: twee- of vierwielaandrijving, manuele bak of DSG-automaat, TSI benzine- of TDI dieselmotor, met vermogens tussen 115 (1.0 TSI driecilinder) en 190 pk (2.0 TDI).
Goed uitgerust
Nog een meevaller: de uitrusting leent hij van zijn Duitse neef, waardoor hij dus aan de top van zijn categorie staat. Een automatisch openende kofferklep met een voetzwaai onder de achterbumper, rijhulp in files (een stap richting autonoom rijden), adaptieve snelheidsregelaar, gsm-lader via inductie, 360 graden-camera,…
Achter het stuur
In plaats van de 1.0 TSI en 1.6 TDI te proberen, die de Ateca van de Tiguan onderscheiden, stappen we in de 2.0 TDI 150 met voorwielaandrijving en manuele bak. De oude bekende TDI blaakt van gezondheid. Hij is niet gewijzigd maar lijkt hier iets luider te klinken dan in de Tiguan, zonder echt te storen. De versnellingsbak is vlekkeloos.
Met een standvastig en licht onderstuurd rijgedrag, wind- en rolgeluiden onder controle, en aandachtige schokdemping ontgoochelt de Ateca op de weg niet. Behalve misschien wanneer je van deze Spaanse auto een meer zuiders temperament verwacht. Maar dan ben je in de minderheid…
4WD
Met vierwielaandrijving biedt de Ateca 2.0 TDI 150 4WD een evenwichtiger weggedrag, minder onderstuurd en vooral een vlekkeloze aandrijving. Hij stuurt precies en zeker, en zijn chauffeur kan bochtige wegen tegen een aardig tempo afmalen!
De Ateca is iets minder geschikt voor terreinwerk dan de Tiguan en beschikt niet over een “off-roadpack”, maar biedt wel het minimum, met onder meer een modus voor rijden op moeilijk terrein, en een afdaalhulp (Hill Descent Control).
TSI
Onze markt kiest terug voor benzine. Volgens de importeur zou de 1.4 TSI 150 in ons land een populaire keuze worden. En dat is goed nieuws, want de motor is aangenaam in gebruik: gedempt, gewillig en soepel. Hij biedt eerbare prestaties zonder te veel te verbruiken. Een keuze die je zeker moet overwegen.
Prijs
Seat biedt de Ateca aan in drie uitrustingsniveaus: Reference, Style en de nieuwe topversie Xcellence. Een sportieve FR-versie wordt nog onderzocht. In België zijn het vooral de 1.6 TDI en 1.4 TSI die het goed zullen doen. De vierwielaandrijving is beperkt tot een nichemarkt: volgens de importeur zou slechts 5% van de klanten daar voor kiezen.
De Ateca krijgt een aantrekkelijke basisprijs: € 19.990. Maar voor dat geld heb je de 1.0 TSI met voorwielaandrijving en manuele bak. Reken op ongeveer € 28.000 voor een correct uitgeruste 1.6 TDI. De topversie, de 2.0 TDI 190 DSG 4WD met Xcellence-afwerking, kost € 37.650. Veel geld, maar ook veel uitrusting!
Besluit
Natuurlijk is hij geslaagd. Meer zelfs: de Ateca is een waardig alternatief voor de Tiguan, met gelijkaardige prestaties voor een lagere prijs. Deze SUV zal dus een niet te onderschatten outsider worden op onze markt. Het enige nadeel is voor liefhebbers van auto’s met karakter: de Duitse groep heeft het zuiderse karakter getemperd. Maar is dat vandaag nog belangrijk?