De WRX STI gebruikt het relatief saaie koetswerk van de Impreza die verkocht wordt in de Verenigde Staten en Azië maar niet bij ons, maar dan met allerhande extensies. Van de grote achterspoiler tot de luchtinlaat op de motorkap en de vier uitlaten; echt discreet is het niet. Niet iedereen zal deze dosis testosteron smaken, maar dit is de geest van de WRX STI.
Terugblik
In het interieur dompelt Subaru de inzittenden onder in een sportieve maar lichtjes verouderde wereld. De kuipzetels, het zwarte en rode leder en de zwarte dakhemel doen wat ze kunnen om een sportieve sfeer te creëren, maar de grote knoppen, het weliswaar volledige maar grafisch verouderde multimediasysteem en de algemene presentatie herinneren aan de Japanners van de jaren negentig.
Op papier
Niets nieuws onder de motorkap, deze nieuwe generatie hergebruikt de 2,5 liter viercilinder boxermotor van de vorige. De grote turbo blaast nog altijd even krachtig en levert ongeveer 300 pk en een koppel van 407 Nm. Alles gaat permanent naar de vier wielen, met een verdeling van het koppel die de bestuurder kan aanpassen. Subaru blijft weg van alle soorten dubbele koppelingen en houdt het bij een klassieke manuele zesversnellingsbak.
Niet evident bij lage snelheden
Terwijl de meeste sprotwagens steeds sterieler worden en gemakkelijker in gebruik, herinnert de WRX STI constant aan zijn temperament. Bij lage snelheden en manoeuvres is de bediening stevig en vraagt de koppeling een delicate dosering. Niet ideaal dus. Bovendien kennen we auto’s met een kleinere draaicirkel. De Intelligent-modus, die de gasrespons afzwakt, blijkt dan wel handig.
Voor echte sportievelingen
In de stad en op snelwegen is deze Subaru dus weinig geschikt. De grote turbo geeft de mechaniek niet genoeg adem onder 3.500 tr/min, de bediening verloopt stroef, de ophanging is droog en het verbruik loopt snel op. Kortom, je kunt hier beter aan ontsnappen en alternatieve, bochtige wegen opzoeken.
In de modus Sport of Sport Sharp toont de WRX STI zijn ware potentieel. De karaktervolle mechaniek ontwaakt vanaf 4.000 tr/min om het koetswerk te katapulteren met verbluffend veel energie. Een ‘ouderwets’ temperament waarbij je vaak moet schakelen om in de juiste toeren te rijden. De bediening is wat stroef maar wat tussengas verhelpt dit probleem. We betreuren alleen dat het typische motorgeluid niet wat sterker aanwezig is.
Ballerina
Zodra er gedraaid wordt, gebeuren er wonderbaarlijke dingen. De grip op droog wegdek is duizelingwekkend: rem hard, mik naar de koord van de bocht en accelereer zodra jouw maag het toelaat. Dat is kort samengevat het concept. Op een nat wegdek wordt het nog leuker: bij het balanceren van de auto aan het begin van een bocht kun je gemakkelijk driften op de vier wielen.
De bediening van het differentieel blijft wel complex en bepaalt het al dan niet speelse karakter van de transmissie. Voor ons volstaat de Auto-modus, die goed werk verricht.
Prijs
Met een prijs vanaf 41.995 euro kost de Subaru ongeveer evenveel als een Audi S3 Sedan, die veelzijdiger is en een minder uitgesproken karakter heeft. Een stevige prijs dus en je moet ook rekening houden met een verbruik uit een ander tijdperk: 13,7 l/100 km met een gemiddelde rechtervoet. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat hij onder 11 l/100 km duikt. En dan spreken we nog niet over de CO2-uitstoot van 242 g/km.
Conclusie
Dit is iets voor kenners. De aankoop van een auto met van dit kaliber en met zo’n temperament veronderstelt een gepaste gebruiksomgeving en de nodige ervaring met dynamisch rijden. Kortom, de WRX STI is een dinosaurus te midden de brave sportwagens. Hij levert brute sensaties, weliswaar een beetje ten koste van dagelijkse bruikbaarheid.