De kleine Aygo verscheen in 2005 op het toneel en telde toen maar negen concurrenten. Vandaag zijn het er een stuk of twintig. Dat zette de nodige druk op de ingenieurs … Met een schitterende Hyundai i10, het trio VW up!, Skoda Citigo en Seat Mii van het VW-imperium en de verbazingwekkende Renault Twingo die op komst is, moest Toyota wel reageren.

Uniek in zijn soort

Het minste wat we kunnen zeggen is dat dit kleintje op geen enkele andere auto lijkt. De x-grille voegt een vleugje speelsheid toe aan de sowieso al vrij sportieve cocktail met wielen op de hoeken en een dubbele bult in het dak. Erg geslaagd, zeker als je weet dat dit atypische design vervat zit in een lengte van 3,46 meter.

Echt uniek?

Het verbaast je wellicht niet dat deze Toyota Aygo veel elementen deelt met de Citroën C1 en Peugeot 108. Het verschil zit in de stijl en de afwerkingsniveaus. Voor de rest is het één pot nat. Maar er is nog een groot verschil: de Toyota is alleen beschikbaar met 1.0 benzinemotor (69 pk), terwijl de Fransen ook over een 1.2 driecilinder kunnen beschikken.

Spitant

Het interieur is even funky als de buitenkant: er zijn veel kleuraccenten en bepaalde elementen van de boordplank kun je zelfs gemakkelijk vervangen. Kleurrijk, leuk en technologisch geavanceerd met het multimediascherm van 7 duim in de topversies.

De ruimte achterin heeft echter te lijden onder de imposante voorzetels en de beperkte plaats voor het hoofd Het koffervolume groeit tot 168 liter, maar blijft beperkt door de hoge laaddrempel.

Technisch

Dit hoofdstuk is snel afgehandeld, want zoals uitgelegd biedt Toyota maar één motor aan: de 1.0 met 69 pk, gekoppeld aan een manuele of gerobotiseerde bak met vijf versnellingen. Een kleine, gewillige  motor die grondig aangepast werd om het verbruik en de CO2-uitstoot te verlagen, respectievelijk 3,8 l/100 km en 88 g CO2/km met start-stop.

Mirror Link of Error Link?

In optie of standaard op de hogere versies, biedt Toyota een intelligent multimediasysteem. Althans, op papier. Het kopieert de apps van jouw smartphone en geeft je hiertoe toegang via het 7-duimsscherm. Klinkt geweldig!

Maar … net als bij de Franse C1 en 108 met hetzelfde systeem staat het helemaal niet op punt. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om tegelijk naar de radio te luisteren en te navigeren. Gelukkig biedt Toyota als enige een gps die je afzonderlijk kunt installeren als optie. Eenvoudig, maar betrouwbaar en … te combineren met de navigatie.

Te gek                        

Vergeet de rijeigenschappen van de vorige Aygo. De nieuwe Aygo heeft een gemakkelijk, wendbaar en plezant karakter. Zelfs met 69 pk profileert de Aygo zich als een dynamische auto: zijn wieltreinen doen het uitstekend, de besturing is nauwkeurig en de motor heeft voldoende reserves. De driecilinder klimt gretig in de toeren met het typische geluid van een woeste driecilinder.

De manuele versnellingsbak staat vrij van kritiek, al is hij een beetje te lang (schakel dus tijdig terug) en de gerobotiseerde bak geniet van de laatste vooruitgang. Hoop niet op het comfort van een ‘echte’ automaat, hij is nog altijd traag en het beheer mist finesse. De kortere brugverhouding zorgt wel een leuker karakter in de stad en pittige hernemingen. Aan jou de keuze …

Comfort

Uiteraard is dit soort auto niet bestemd voor langer reizen. Hoewel Toyota de geluiddemping verbeterde, is de motor goed hoorbaar in het interieur als de bestuurder een zware voet heeft. Geen probleem voor wie houdt van ruige geluiden. Geen klachten over de schokdemping, die is voldoende comfortabel.

Prijs

De instapprijs is nog niet bekend, maar Toyota communiceerde wel al de prijs van de versie die het gros van de verkoop zal uitmaken, de X-play in het midden van het gamma: 11.500 euro. Voeg er nog 310 euro bij voor vijfdeurs en 830 euro voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Van de uitrusting is airco optioneel op dit model en standaard op de topversie X-Wave, die ook uitgerust is met een zeer groot stoffen dak. Jammer dat dit alleen te combineren is met deze versie. Twee speciale series (X-site en X-clusiv) maken het gamma compleet.