Na de Aygo en Yaris is het nu tijd voor een 'Cross'- of SUV-uitvoering van de Corolla. En net als bij de hoog op zijn poten staande variant van de Japanse stadswagen hoef je niet te zoeken naar een visuele band tussen de SUV en de klassieke Corolla. Ze delen immers geen uiterlijke ontwerpelementen. Terwijl de lijnen van de compacte auto dynamisch en begeerlijk zijn, is het koetswerkontwerp van deze Cross-versie veel algemener qua look... Uiteindelijk hebben ze alleen hun positionering in het C-segment gemeen. Met een lengte van 4,46 m, een breedte van 1,83 m en een hoogte van 1,62 m bevindt de nieuwe Japanse SUV zich tussen de RAV4 en de C-HR, maar ook tussen de Corolla break en de 5-deurs uitvoering van het model.


We hebben al beter gezien… 

Eenmaal binnenin worden de overeenkomsten tussen de verschillende Corolla-varianten duidelijk. De bovenkant van het dashboard is zelfs voor alle modellen identiek. Het bevat het nieuwe 10,5 duim grote centrale display en de 12,3 duim grote, volledig digitale instrumentencluster. Beiden zijn standaard op alle modellen. De eerste is groot en gemakkelijk te gebruiken. Jammer dat de navigatie niet altijd goed leesbaar is als er veel splitsingen zijn. Gelukkig zijn er Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto (met kabel) als dat nodig is. De echte teleurstelling komt van de gebruikte materialen in het interieur. Laten we zeggen dat we al beter gezien hebben. De kunststoffen aan de onderkant van het dashboard, maar ook op de middenconsole en op de voor- en achterdeuren krassen (zeer) snel.


Bovendien krijgen de passagiers op de tweede rij geen opbergvakken. En dat is niet het enige nadeel van deze SUV die claimt een gezinswagen te zijn... Met een wielbasis van 2,64 m is de ruimte op de achterbank beperkt. Geen probleem voor kinderen en jongeren, maar volwassenen van meer dan 1,8 m zitten waarschijnlijk met hun knieën tegen de voorste zetels.... Geen wonder Zijn wielbasis is immers identiek aan die van zijn kleine broertje, de C-HR! De koffer is tussen de 433 en 1.337 liter groot, ook niet de meest royale waarden in het segment.

Vooral soepelheid

Deze Corolla Cross biedt de keuze uit twee 'zelfopladende' viercilinder hybride aandrijflijnen. De instapmotor, een 1,8 liter, stuurt zijn 140 pk enkel naar de vooras, terwijl de 2,0 liter in onze testauto beschikt over 197 pk. Als optie kan die laatste alle vier de wielen aandrijven. Maar ondanks een vermogen van bijna 200 pk claimt de Japanse SUV niet dynamisch te zijn. En met reden, want zijn zeer lineaire motor is vooral gericht op flexibiliteit en zuinigheid. Toyota heeft het over een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5 l/100 km met zowel de 1,8 als de 2 liter. In combinatie met vierwielaandrijving stijgt dit cijfer tot 5,5 l/100 km. Chapeau! De versnellingsbak heeft ook een efficiënte regeneratieve modus.

De stad, zijn favoriete speelterrein!

Combineer één van deze aandrijvingen met een zachte, comfortabele demping, en deze Corolla Cross schittert in de stad. Ten eerste is hij niet te groot. En ten tweede rekent hij zonder morren af met met stoepranden, kasseien en andere verkeersdrempels. Hij wordt vaak alleen aangedreven door zijn kleine batterij en zijn motor is zo fluisterstil. De overgang tussen de elektrische en verbrandingsmotor is bijna onmerkbaar. En ondanks het voortdurend herstarten schiet het brandstofverbruik niet de hoogte in! Kortom, deze SUV blinkt uit in rijgedrag, zolang je niet te veel vermogen eist ten minste.


Voorzichtig met het gaspedaal... 

Zoals vaak het geval is bij continu variabele transmissies, begint de motor letterlijk te krijsen wanneer je het gaspedaal bruuskeert! En deze Corolla Cross is geen uitzondering op die regel... Maar de dunne geluidsisolatie tussen het motorcompartiment en de passagiersruimte maakt deze kakofonie bij hoge toerentallen nog indrukwekkender! Bovendien is de vermogensafgifte zo lineair dat het kabaal zich niet meteen vertaalt in meer snelheid. Het doet je dan ook afvragen waar de 197 pk van onze testauto uithangen... Erger nog: de snelheid neemt dan misschien niet toe, het verbruik stijgt wel explosief! Aan het stuur kan je daarom maar beter voorzichtig zijn met het gaspedaal. En dat is jammer. Want zelfs met een stuurinrichting zonder gevoel kan deze Corolla Cross rekenen op een efficiënt onderstel met heel weinig onderstuur. En ondanks de comfortabele en soepele ophanging rolt de auto maar weinig in de bochten. Maar wanneer je aan een constante snelheid rijdt op de snelweg, valt alles in zijn plooi. De e-CVT kalmeert de motor, die discreter wordt, terwijl het brandstofverbruik naar een aanvaardbaar niveau daalt.

Hoeveel kost hij?

In eerste instantie is enkel de versie met de 2 liter verkrijgbaar in België. De prijzen starten bij € 35.410 voor het model met voorwielaandrijving en € 39.590 voor de variant met vierwielaandrijving. De lijst met standaarduitrusting is zeer uitgebreid. Zelfs in de 'Dynamic' instapper is er aan uitrusting geen gebrek. De 1,8 liter motor komt binnenkort en zou een paar duizend euro goedkoper moeten zijn, zonder echter onder de € 30.000 te duiken. Met andere woorden: deze Corolla Cross is niet goedkoop. Gelukkig zit er 10 jaar garantie op.


Ons verdict

De Corolla Cross SUV heeft zo zijn kwaliteiten, maar hij heeft ook enkele gebreken, zeker voor een gezinswagen! We kunnen zijn soepele ophanging waarderen, het lage brandstofverbruik en ook de royale garantie. Anderzijds zijn we minder te spreken over zijn kunststoffen van matige kwaliteit, zijn gebrek aan interieurruimte en zijn lawaaierige motor wanneer die op zijn staart getrapt wordt. En wanneer je de eindbalans opmaakt, is de startprijs van meer dan € 35.000 voor de 2 liter eerder hoog... Vooral omdat de concurrentie in dit segment en deze prijsklasse moordend is!