Toen Volkswagen in 2007 de eerste Tiguan voorstelde, had het ongetwijfeld niet zulke productieve carrière verwacht. Er rolden tijdens de negen productiejaren namelijk ongeveer 2,8 miljoen exemplaren van de band. Een succes dat niet afnam. Vooral niet in Duitsland: een verkochte Tiguan op vier rijdt rond met een Duitse nummerplaat!
Waarom duurde het zo lang?
Eerst en vooral: de beperkte productiecapaciteit liet niet toe om aan een opvolger te beginnen. Daarnaast wilde Volkswagen ook wachten om de meest recente technologie te kunnen gebruiken. De Duitsers vertelden ons ook dat het qua SUV’s niet ophoudt bij de Tiguan, en dat er nog SUV’s aankomen die op de Polo en de Golf gebaseerd zullen zijn. De Tiguan zelf krijgt nog een versie met een langere wielbasis, waardoor er een derde zetelrij voor twee passagiers extra in kan passen.
Hoe is de Tiguan geëvolueerd?
De Tiguan staat voortaan op het nieuwe modulaire MQB-platform van Volkswagen. En dat zorgt voor mirakels: ondanks een toename in lengte (4,486 m) en uitrusting, daalt het gewicht van de nieuwkomer met 82 kg. De Tiguan is ook ruimer, vooral achterin. De koffer slikt 520 tot 615 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. Kers op de taart: de laaddrempel werd lager. Meer ruimte nodig? De versie met lange wielbasis zou niet lang meer op zich mogen laten wachten.
Hij ziet er nog steeds zo ernstig uit
Volkswagen beschikt qua styling inderdaad niet over de meest ongebreidelde fantasie. De Tiguan krijgt trekjes mee van de Passat, die hem alles overwogen een zekere elegante agressiviteit meegeven. In het interieur komen we tot dezelfde vaststelling: mensen die vertrouwd zijn met Volkswagen zullen zich snel op hun gemak voelen in het interieur, dat somber oogt maar perfect is afgewerkt met kwaliteitsmaterialen.
Voor de hightech-touch krijgt de topversie een personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel mee zoals de Passat en Audi’s van de laatste generatie. Beter nog: de Tiguan biedt zelfs een head-updisplay aan. De Tiguan zoekt het duidelijk hogerop.
Hoe zit het met de ruimte?
Die is er voldoende! De interieurruimte is bijzonder genereus, zowel voorin als achterin. De Tiguan is bovendien ook praktisch, met een achterbank die verschuifbaar is, 60/40 opgeklapt kan worden en waarvan de rugleuning kan worden versteld. Als je een kast gaat halen bij een geel-blauwe meubelwinkel, is het goed om te weten dat de passagiersstoel vooraan ook kan worden neergeklapt. Zoals we al zeiden is de kofferruimte indrukwekkend. Als we de laatste studies van het merk mogen geloven, wordt de Tiguan bijzonder gewaardeerd voor zijn dominante rijpositie. Dat is nu nog meer het geval dan de vorige generatie, ondanks het feit dat de Tiguan lager geworden is.
Welke motoren?
Bij de lancering beperkt de invoerder zicht tot een bijzonder beperkt aanbod aan motoren: de 2.0 TDI van 150 pk of niets! Maar je kunt wel kiezen tussen voorwielaandrijving of 4Motion. Die laatste kan ook worden gekoppeld aan een automatische DSG-versnellingsbak. Maar wees gerust: er komen nog motoren aan, waaronder waarschijnlijk de 2.0 TDI met twee turbo’s en 240 pk, en een instapversie 2.0 TDI 120 pk. De 1.6 TDI is dan weer niet beschikbaar. Wat benzinemotoren betreft, focust de invoerder vooral op de 1.4 turbo’s van de laatste generatie. Wait and see… Wat wel zeker is, is de “premium”-stap die de Tiguan zet met dit aanbod aan motoren!
Rijdt hij nog steeds aangenaam?
Jazeker, daar staat de Tiguan nog steeds aan de top van zijn segment. Hij leunt nu meer dan ooit aan bij de premiumproducten. Achter het stuur blijft de Tiguan typisch Volkswagen, met een perfecte afstelling van de bedieningsorganen, een nog steeds uitmuntende DSG-bak, een solide en geruststellend weggedrag en bijzonder aanvaardbaar comfort. Daarvoor halen we graag de uitstekende zetels en perfecte geluidsisolatie aan. We raden ook de 4Motion-vierwielaandrijving aan, die de perfecte aandrijving garandeert.
Ook al wordt er niet vaak weg van de geasfalteerde wegen gereden met de Tiguan, is het goed om weten dat hij ook daar zijn mannetje staat. Verschillende rijmodi, instelbare demping, een goeie hellingshoek en een indrukwekkend arsenaal camera’s waardoor je zonder problemen ruwer terrein aankuknt.
Budget
Het motorgamma is uiteraard nog niet compleet. Maar de eerste beschikbare tarieven bevestigen dat de Tiguan het hogerop zoekt: een 2.0 TDI met 150 pk en voorwielaandrijving, Comfortline en manuele versnellingsbak kost € 33.810. Ter vergelijking: dat is zo’n € 1.000 meer dan de Nissan Qashqai met de hoogste uitrustingsversie (1.6 dCi, 4X4, Tekna). De 2.0 TDI 4Motion DSG Highline staat voor € 40.850 in de catalogi.
De beschikbare uitrusting meet zich moeiteloos met premiummodellen en het multimediasysteem biedt volledige connectiviteit (Mirror Link) met je smartphone, of die nu op Android of iOS draait.
Besluit
Is de nieuwe Tiguan de referentie in zijn segment? Jazeker, vergeleken met een voorganger die al uitstekend was, doet de nieuwe Tiguan er nog een schepje bovenop: meer ruimte, lichter, dynamischer en beter uitgerust. Nog volgens de huidige trends klimt hij in het gamma zelfs aanzienlijk hogerop. Dat betekend helaas ook een hogere prijs en een gebrek aan een echte instapversie.