Met de nieuwkomers alleszins meer dan met hun voorgangers: de Volvo V70 en S80 waren immers allebei negen jaar op de markt. Naar autonormen: een eeuwigheid. De V90 en S90 beginnen dus quasi van een wit blad (het moduleerbare SPA-platform komt van de XC90) en de prognoses zijn goed: Volvo schat zo’n 70% breaks te verkopen en 30% berlines.

Gladgestreken

De looks hebben de V90 en S90 alvast mee. De grille herken je waarschijnlijk van de XC90 en zal in de toekomst meer Volvo-modellen sieren, net als de led-koplampen, die een “hamer van Thor”-lichtsignatuur krijgen. De S90 krijgt een extra ruitje achter de achterportieren, waardoor hij wat slanker oogt, terwijl de V90 de schuin aflopende achterruit krijgt van de Volvo Concept Estate, die in 2014 in Genève werd voorgesteld.

Supersize

Beide modellen zijn uiteraard een stukje groter geworden, wat vooral de interieurruimte ten goede komt: de S90 is 4,96 meter lang, 1,88 meter breed en 1,44 meter hoog (respectievelijk +11 cm, +2 cm en – 5 cm tegenover de S80), en de V90 4,94 meter lang, 4,88 meter breed en 1,48 meter hoog (respectievelijk + 12 cm, +2 cm en -7 cm tegenover de V70). In beide modellen zitten volwassenen dus royaal, zowel vooraan als achteraan.

Rozengeur en maneschijn

Het Zweedse design zit alvast snor, maar heeft bij de V90 ook een keerzijde: de kofferruimte moet aan enkele liters inboeten: 560 liter met de achterbank rechtop, tegenover 575 in de V70. Tegenover de Duitse concurrentie doet de V90 het dus minder goed. De kofferruimte van de S90 gaat er dan weer 20 liter op vooruit: 500 liter tegenover 480 in de S80. Bij beide modellen kan je de kofferklep als optie elektrisch bedienen.

Motoren

Bij hun lancering zijn de V90 en S90 verkrijgbaar met twee motoren: de D5-dieselmotor van 235 pk en de T6-benzinemotor van 320 pk, die allebei standaard vierwielaandrijving hebben en gekoppeld zijn aan een achttrapsautomaat. Vanaf het einde van dit jaar wordt het motorpalet uitgebreid met de T5-benzinemotor van 254 pk, de T8-hybride die we ook kennen uit de XC90, en de D3- en D4-dieselmotoren (respectievelijk 150 en 190 pk). Alleen die laatste zijn ook verkrijgbaar met een manuele zesbak.

Veiligheid

Het stokpaardje van de Zweden is natuurlijk veiligheid. Het City Safety-systeem, dat aanrijdingen moet vermijden, herkent nu niet alleen overdag en ’s nachts voetgangers en fietsers, maar merkt voortaan zelfs grote dieren op. Verder is de standaarduitrusting bijzonder uitgebreid: een adaptieve snelheidsregelaar, Pilot Assist-rijhulp voor semi-autonoom rijden, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetector, en een hulpsysteem dat de auto op de baan houdt wanneer je langzaam van de weg afwijkt. Bijbetalen doe je voor dodehoekwaarschuwing, een waarschuwing voor aanrijdingen langs achter, voor kruisend verkeer, en voor parkeerhulp.

Binnenin

In de V90 en S90 zit je in uitstekend steunende zetels, die als optie veelvuldig verstelbaar zijn en je ook met uitgebreide massagefunctie kunt aanstippen. Als je al eens in een XC90 hebt gereden, dan zal het dashboard je vertrouwd voorkomen: centraal staat het Sensus-infotainmentsysteem, waarmee je ook de klimaatregeling bedient. Mooi ontworpen, van hoge kwaliteit en optioneel bijzonder uitgebreid, en het vrijwaart het dashboard van knoppen, maar het is even wennen om vlot alle functies terug te vinden. Het instrumentenpaneel voor de neus van de chauffeur geeft digitaal ook heel wat informatie weer.

Onderweg

We reden eerst met de S90 met T6-motor. Diens 320 pk en 400 Nm klinken op papier veelbelovend, net als zijn acceleratietijd tot 100 km/u in 5,9 seconden, maar in de praktijk klinkt hij wat ongeïnspireerd en merk je vooral het hoge gewicht (1.892 kg!). De Geartronic-automaat laat dynamisch wel eens een steekje vallen, maar dat is niet de prioriteit van de Volvo. Comfort is dat wel, en zowel de geluiddemping als de schokdemping werken voortreffelijk.

De V90 konden we proberen met D5-dieselmotor, en dat lijkt ons ook de betere keuze van de twee. Met 235 pk en 480 Nm legt hij op papier iets mindere cijfers voor (0-100 km/u in 7,2 seconden), maar in de praktijk valt daar weinig van te merken, en klinkt ook hij bijzonder gedempt. Volvo schermt bij de D5 graag met het PowerPulse-systeem (dat een kleine luchtstoot uit een reservoir in de turbo blaast wanneer je stevig gas geeft om de responstijd van de turbo te beperken), maar dat effect wordt wat uitgevlakt door de reactietijd van de automaat.

Prijs

De Volvo S90 begint vanaf € 37.850 voor de D3 met manuele zesbak in Kinetic-uitvoering. Maar het loont de moeite om voor € 5.300 een stapje hoger richting Momentum-uitvoering te gaan. Dan krijg je er onder meer parkeersensoren, led-koplampen, een lederen interieur, en het Sensus-systeem bij. De D5, T5 en T6 worden standaard in Momentum-uitvoering geleverd. De Inscription-uitvoering voegt daar onder meer een chiquere aankleding en elektrische zetels aan toe. De duurste S90, de T6, begint vanaf € 59.500.

Voor de V90 betaal je € 2.100 meer: de D3 Kinetic met manuele zesbak kost € 39.950. De duurste versie is ook hier de T6, die vanaf € 61.600 de showroom uitrijdt. Prijzen voor de T8 zijn nog niet bekend.

Besluit

De Volvo V90 en S90 zijn weer helemaal mee met de tijd, en ruilen hun klassieke stevige Zweedse stijl in voor Scandinavisch design. Een geslaagde make-over, die bij de V90 weliswaar iets ten koste gaat van het laadvermogen. Wie design graag paart aan hoogstaand rijcomfort, vindt bij deze Zweden de perfecte alternatieven voor de Duitse usual suspects. Een te overwegen keuze!