Enkele jaren geleden zouden we er niet veel geld voor gegeven hebben. Bovendien stond de boekhouding van de Koreanen nog geen tien jaar geleden aardig in het rood. In 2010 kwam de redding in de vorm van Mahindra, een gigantische Indiase groep die bij ons volstrekt onbekend is.
62 jaar
Hoewel SsangYong in Europa nog maar een vrij recente speler is, is het merk in feite niet meer zo jong. Het werd opgericht in 1954. In 1981 liet het pas echt van zich horen toen het vrachtwagens, bussen en andere grote machines inruilde voor de auto. Bovendien had SsangYong de eerste Koreaanse SUV! Daarna werd het gamma snel aangevuld, onder meer dankzij een samenwerking met Mercedes-Benz.
De ommekeer
Begin jaren 2000 doken er merkwaardige dingen op: de Rexton, Kyron en Actyon lieten zich vooral opmerken door hun bijzondere, om niet te zeggen gekke, design. Miskleunen op vlak van design, maar die zijn vandaag totaal vergeten dankzij de kwaliteit van de nieuwe producten. In 2010 gaf Mahindra SsangYong de middelen om het merk terug op de rails te krijgen.
Mahindra
Mahindra, zei je? Een gigantische Indiase groep die in twintig verschillende industrietakken actief is en meer dan… 12 miljard dollar aan inkomsten vergaart. De Indiërs weten dus van aanpakken. Door nieuwe kapitaalinjecties investeert SsangYong op de juiste manier, onder meer in design. In 2015 lieten de Koreaan zich terug kennen in Europa met een volledig nieuwe compacte SUV: de Tivoli.
Vandaag
Het merk heeft zijn oude modellen geslaagd opgefrist en krijgt een duw in de rug dankzij de Tivoli, die zowel met zijn stijl als met zijn prestaties en lage prijs kan overtuigen. De verlengde XLV werd dit jaar voorgesteld en moet met het succes van de Tivoli mee kunnen surfen. Nog belangrijker: er zitten nog drie modellen in de pijplijn: de nieuwe Rexton (2017), de nieuwe Actyon pick-up (2018) en vooral de nieuwe Korando (2019).
De toekomst ziet er dus goed uit voor de kleine SUV-specialist (en die specialist wil het Koreaanse merk ook blijven), temeer omdat het kan profiteren van de crossover-trend. Bovendien hoopt het merk de komende jaren zijn jaarlijkse productie te kunnen verdubbelen. Dat zal deels mogelijk gemaakt worden doordat de Rexton naar de Amerikaanse markt zal worden geëxporteerd.