20200923161001262771volvoxc40recharget5r-design.jpg

Volvo is zonder twijfel een van de pioniers in de plug-inhybride technologie, want zijn XC90 T8 is al eind 2014 onthuld. Sindsdien is die aandrijflijn, op basis van een 2.0-turboviercilinder op benzine voorin en een elektromotor op de achteras, uitgerold naar alle grote modellen van de Scandinavische catalogus. De SUV XC40 van zijn kant start een tweede, meer betaalbare golf van de Volvo’s stekkerhybrides.

20200923161004262857volvoxc40recharget5r-design.jpg

Driecilinder

Deze keer wordt de ruggengraat van deze aandrijflijn gevormd door een 1.5-driecilinder. Bovendien drijft de elektromotor hier niet langer de achterwielen aan, maar geeft hij zijn kracht ook door aan de voorwielen via een gerobotiseerde 7-versnellingsbak met dubbele koppeling. Als gevolg daarvan kan de XC40 niet de vier wielen aandrijven zoals de grotere plug-inhybrides van het merk dat wel kunnen. Maar hij is meteen ook de enige PHEV van het Volvo-aanbod die minder dan 50.000 euro kost.

20200923161001262818volvoxc40recharget5r-design.jpg

T4 of T5 Recharge

Maar niet veel minder. Volvo biedt zijn XC40 met stekker aan in twee versies: T4 Recharge en T5 Recharge. In de praktijk verschillen de twee door het vermogen van de driecilinder. In de T5 Recharge ontwikkelt die namelijk 180 pk, in de T4 Recharge 129 pk. De elektromotor blijft echter identiek (60 kW/82 pk), net zoals de batterij. Het prijsverschil tussen de twee versies is dan ook maar 1.100 euro: 46.780 euro voor de T4 Recharge, 47.880 euro voor de T5 Recharge zoals onze testauto.

20200923161005262781volvoxc40recharget5r-design.jpg

10,7 kWh

De batterij heeft een opslagcapaciteit van 10,7 kWh, waarvan 8,5 kWh bruikbaar is. Dergelijke batterijen vind je ook in de plug-inhybride SUV’s van massaconstructeurs, die doorgaans minder duur zijn. Die van de 4xe-modellen van Jeep is bijvoorbeeld 11,4 kWh groot (9,1 kWh bruikbaar), maar die heb je al voor een dikke 10.000 euro minder.

20200923161002262831volvoxc40recharget5r-design.jpg

Verzorgde afwerking

De XC40 rechtvaardigt zijn hoge prijskaartje door zijn premium positionering. Wanneer je instapt, word je begroet door een mooi afgewerkt interieur – al blijven nog een paar minder flatterende materialen zichtbaar. Praktisch gezien valt de verhouding afmetingen-binnenruimte goed mee. Of toch voor vier mensen, want de middelste zitplaats is minder bruikbaar. De koffer blijft daarentegen voldoende en slikt nog steeds 405 liter (443 liter voor de modellen met enkel een verbrandingsmotor.

20200923161003262849volvoxc40recharget5r-design.jpg

20200923161004262854volvoxc40recharget5r-design.jpg

35 kilometer

Hoewel Volvo een puur elektrisch rijbereik van 47 tot 50 kilometer belooft in functie van de gekozen banden moet je in de praktijk eerder uitgaan van 35 tot 40 kilometer. In puur elektrische modus rijdt de XC40 T5 Recharge in de tweede versnelling van de zevenbak. Hij glijdt dan soepel en stil door het verkeer… of toch bijna, want de elektromotor ‘fluit’ behoorlijk sterk wanneer je de oren spitst. Vanaf 95 km/u koppelt de motor zich vervolgens aan de vierde verhouding van de versnellingsbak, wat doorgaans met een vrij uitgesproken schok gebeurt. Je kan puur elektrisch rijden tot 125 km/u.

20200923161003262845volvoxc40recharget5r-design.jpg

Wanneer de batterij leeg is, kiest de XC40 voor de hybride modus. Bij een rustige rijstijl blijven de tussenkomsten van de benzinemotor vrij discreet en volgen de zeven versnellingen elkaar vloeiender op. Het gecumuleerde vermogen van de XC40 T5 Recharge piekt op 262 pk. Dat is behoorlijk indrukwekkend op papier, maar het maakt van de (zware) SUV geen sportwagen. Hij kan weliswaar van 0 naar 100 km/u optrekken in 7,3 seconden, maar je moet dan wel kunnen leven met de behoorlijk sterke koppelreacties in de stuurkolom bij sterk accelereren en met het trekkrachtverlies op slechte wegen. Een ander minpunt is dat het gevoel in het rempedaal onnatuurlijk is. Dat is iets wat we bij wel meer hybrides vaststellen, maar hier is het nog wat meer uitgesproken. De XC40 T5 Recharge zet echter meer aan tot een ontspannen en anticiperende rijstijl dan tot dynamisch sturen.

Wat verbruikt hij dan?

Wie regelmatig oplaadt (4 uur aan een gewoon stopcontact) en vooral korte trajecten rijdt, kan het verbruik rond de 4 à 5 l/100 km houden. Wie de verbrandingsmotor echter intensiever gaat aanspreken, ziet de dorst al snel naar de 8 l/100 km schieten of zelfs meer. De gehomologeerde CO2-uitstoot ligt echter onder de 50 g/km, waardoor deze stekkerhybride XC40 voor professionele klanten fiscaal veel interessanter is dan de versies op benzine of diesel.

20200923161003262832volvoxc40recharget5r-design.jpg

Ons verdict

De XC40 T5 Recharge maakt Volvo’s plug-inhybride technologie iets meer ‘betaalbaar’. Maar de kleine Scandinavische stekker-SUV moet vooral verleiden met zijn merkimago en zijn uitrusting, en niet zozeer met zijn technologische inhoud…

20200923161002262827volvoxc40recharget5r-design.jpg