Na slechts 2 jaar te bestaan, komt het merk Zeekr naar Europa met deze 001 als vlaggenschip. Maar de Chinese constructeur gaat niet voor exact dezelfde strategie als zijn landgenoten die eerder zijn toegekomen op ons continent. Hier zal je geen berlines of grote SUV's terugvinden, het eerste model van het merk krijgt een scherp getekende shooting break! Het is echter nog steeds geen kleintje, met zijn lengte van 4,96 m, zijn breedte van 2 m en zijn hoogte van 1,55 m.



Royale binnenruimte voor de Zeekr 001

Aangezien de Zeekr 001 rust op een wielbasis van 3 m, is het niet meer dan logisch dat er zeeën aan ruimte zijn aan boord. Maar ondanks zijn lage en ranke look, zit je hoger dan je zou denken door zijn grote batterij, die een hogere bodem met zich meebrengt. Onder de 'motorkap' zit een piepkleine bergruimte, met net genoeg plek om een laadkabel in weg te steken. Daarmee moet hij tenminste rondslingeren in de koffer, die wel een pak groter is met zijn 539 liter. Deze Zeekr is gemaakt om plek te bieden voor 4 personen en hun bagage, om in alle comfort te kunnen reizen.



Goed gebouwd!

Maar de 001 is meer dan enkel ruim, hij zit ook goed in elkaar en ziet er keurig uit. De materialen en afwerking zijn van een (zeer) goede kwaliteit en zijn aangenaam om aan te raken, en dat geldt ook voor de enkele fysieke knoppen die aanwezig zijn op de middenconsole. Alle andere functies verlopen via de diverse displays, 4 in totaal als je het kleine schermpje voor de achterste inzittenden meerekent. Het eerste scherm is 8,8 inch groot, het instrumentendisplay voor de bestuurder. Die weergave wordt bijgestaan door een head-up display van 14,7 inch. 

Tenslotte is er nog het centrale aanraakscherm van 15,4 inch. Dat heeft een zeer gemakkelijk infotainmentsysteem in gebruik, dat ook supersnel reageert. Het is alsof je een gigantische smartphone aan het bedienen bent. En over smartphones gesproken: die kan je ook draadloos verbinden, of je nu een Apple of een Android hebt, wat eerder zeldzaam is voor een Chinese wagen. Tot nu toe maakt Zeekr nog geen foutjes.



Tot 544 pk en 0-100 km/u in 3,8 s

De Zeekr 001 wordt aangeboden met twee motorisaties, met een enkele of twee elektromotoren. Die eerste zit op de achteras en ontwikkelt 200 kW (272 pk) en 373 Nm. Daarmee haal je de 100 km/u in 7,2 seconden, voor een topsnelheid van 200 km/u. Respectabele prestaties, maar je wordt ook niet van je sokken geblazen. De tweede optie verdubbelt de inzet door dezelfde elektromotor ook op de vooras te plaatsen. Het resultaat is een vermogen van 400 kW (544 pk) en 686 Nm. Voldoende om in slechts 3,8 seconden de 100 km/u te bereiken, al blijft de topsnelheid beperkt tot 200 km/u. Dat is al een pak sneller!

100 kWh, 620 km autonomie  

Ongeacht de versie die je kiest, voorziet Zeekr een batterij van 100 kWh voor elke 001. Daarmee haalt de versie met achterwielaandrijving een rijbereik van 620 km. Al is de actieradius van 580 km voor de AWD-variant maar een beetje kleiner. En het zijn geen utopische cijfers: wij wisten een gemiddelde van 16,7 kWh te meten over een afstand van bijna 200 km met de achterwielaandrijver. Daarmee kom je dus echt in de buurt van de 600 km rijbereik. Om hem weer op te laden, haalt de 001 een snellaadvermogen van 200 kW, of 22 kW aan een gewone laadpaal met wisselstroom. Aan de snellader laadt de batterij op van 10-80% in een halfuur tijd. Opnieuw mooie cijfers.

Zo comfortabel mogelijk

Ondanks zijn wereldrecord driften en de snelste slalom voor een elektrische wagen, rijdt deze 001 niet als een sportwagen of een GT. Hij voelt eerder aan als een grote reisberline of -break. Een taak die hij trouwens uitstekend vervult! De ophanging is extreem soepel en absorbeert alle imperfecties van het asfalt. Ook de geluidsisolatie is zeer goed, je voelt je echt in een cocon aan boord. Qua comfort presteert de 001 dus uitmuntend. Je kan er zelfs met één pedaal mee rijden, om te voorkomen dat de bestuurder zich al te veel vermoeit door zijn voet te verplaatsen naar de rem. Alle gekheid op een stokje: het zijn ontspannen kilometers die aflegt in deze Zeekr.

Het probleem van een zachte afstelling van het onderstel, is dat je dat ook voelt in de besturing, de koetswerkbewegingen en zelfs bij het remmen, of je nu regenereert of gewoon remt: alles is zacht! Om maar te zeggen dat een dynamische rijstijl hem niet afgaat... Of toch? Ja, zijn 2,2 ton (of zelfs 2,35 ton voor de tweemotorige variant) doen de koets overhellen in de bochten, maar hij heeft die records wel degelijk gevestigd. Het rempedaal is misschien wel gevoelloos, maar als je het intrapt, komt de 001 toch vrij snel tot stilstand. In de bocht, nadat hij op zijn zij is gevallen, vindt hij zijn stabiliteit terug en gaat hij verder zonder over- of onderstuur. De luchtvering van de topversie houdt de koets wel beter onder controle in de sportmodus, maar een echte atleet wordt het niet.



Hoeveel kost de Zeekr 001?

De Belgische prijzen van deze 001 zijn nog niet bekend. De Nederlandse prijzen van de 3 verschillende varianten zijn echter wel al onthuld. Bij onze noorderburen kan je deze elektrische shooting brake al kopen vanaf 59.490 euro voor de variant met achterwielaandrijving en dus ook de goorste autonomie. De goedkoopste versie met twee motoren van 400 kW (544 pk) heeft een vanafprijs van 62.490 euro. Tenslotte is er nog de meest luxueuze Privilege-versie, met luchtvering en twee motoren, voor 67.490 euro. We gaan ervan uit dat de Belgische prijzen daar dichtbij zullen liggen.

Als kers op de taart biedt Zeekr 8 jaar of 200.000 km garantie op de batterij en 5 jaar of 100.000 km op de rest van de wagen. Een garantie die je gratis kan verlengen met nog eens 5 jaar of 100.000 km als je het onderhoud tijdig uitvoert binnen het officiële dealernetwerk. Zeekr blijft echter nog vaag over een officiële lanceringsdatum in ons land, maar het merk spreekt wel over 2024.



Ons verdict

Onder zijn dynamische look van een shooting brake, is de Zeekr 001 in werkelijkheid een comfortabele reiswagen van een hoge kwaliteit. Hij heeft niet enkel een rijbereik dat dicht tegen de 600 km aanschurkt, hij is ook goed afgewerkt, ruim, en vooral goed gepositioneerd, ook met zijn garantie van maximaal 10 jaar en 200.000 km, voor een prijs die begint onder de 60.000 euro... in Nederland. Jammer dat we hem nog niet kunnen krijgen in België.

?