1. Honda NSX
Vijfentwintig jaar nadat de eerste NSX verscheen, onthult Honda eindelijk de opvolger. Hij zal 115.000 euro kosten en de V6 met drie (!) elektrische motoren belooft vuurwerk van de bovenste plank. The wait is over…
2. Mazda MX-5
De legendarische roadster van Mazda is terug van nooit weggeweest. De nieuwe MX-5 werd al in Parijs vorig jaar voorgesteld, maar hij zal pas deze zomer worden gecommercialiseerd. Nog even geduld dus. Het winnende MX-5-recept bleef behouden: een stoffen dak, twee plaatsen en een even uitgekiende gewichtsverdeling als een glas champagne op de derrière van Kim Kardashian.
3. Ford Focus RS
Gespierd, afgetraind, flamboyant en een beestige vijfcilinder onder de motorkap. Degenen die met de vorige Focus RS hebben gereden, weten dat dat voor onuitwisbare herinneringen staat. In 2015 is de Focus RS er opnieuw. Dit keer zijn het geen vijf maar vier cilinders die de dienst uit maken. Net zoals vierwielaandrijving!
4. McLaren P13
Een McLaren is er alleen voor de happy few! Dat klopt, maar het aantal gelukkigen gaat toch stevig de hoogte in want de Britse autoconstructeur laat dit jaar z’n “Baby McLaren” op ons los. Een instapmodel, nu ja…, dat de 3.8 liter V8 biturbo van het huis erft. Inclusief een slordige 500 pk. Daar worden wij nu eens happy van...
5. Audi RS3 Sportback
Mocht de vorige RS de sportievelingen wat op hun honger hebben gelaten, dan belooft de nieuwe beterschap! Het nieuwe chassis moet speelser zijn, terwijl de Quattro aandrijving present tekent, net zoals de 2.5 liter vijfcilinder waar er wat extra pk’s uit werden gepuurd: 367 om precies te zijn.
6. Honda Civic Type R
Motorblokken die tot 8.000 tr/min draaien… Die bezorgden ons elke keer rillingen over heel onze ruggengraat. De Civic Type R kon ons krijgen, maar de tijd staat niet stil. De nieuwe Type R sluit het tijdperk van de atmosferische motor af en gaat voluit voor de turbo. Het goede nieuws: het vermogen steeg naar 280 pk. En die hele paardenstal wordt los gelaten op de voorwielen…
7. Ferrari 488 GTB
De puristen schreeuwen nog altijd moord en brand, maar het zal de keuze van Ferrari voor een turbo-motor (voorlopig) niet terug draaien. Maar wat voor een turbomotor… Onder het agressieve lijnenspel ligt een V8 biturbo van 3,9 liter. Die is goed voor 670 pk en 760 Nm koppel, maar enkel in de zevende versnelling.
8. Porsche Cayman GT4
Het gaat hier niet om een nieuw model, maar wel om een nieuwe versie. Eentje die perfect is uitgekiend en behoorlijk extreem is: de GT4 herneemt de 3.8 liter flat six uit de Carrera S. In de Cayman levert de motor 'slechts' 385 pk maar hij wordt wel gelegeverd in combinatie met een manuele zesversnellingsbak.
9. Lamborghini Huracán Spider
De Huracán is de nieuweling van Lamborghini en hij vervangt de Gallardo die ronduit een bestseller was. De verbluffende V10 zal weer van de partij zijn, maar het uiterlijk werd dan weer opvallend sober behouden. Hopelijk gaat de cabrio-versie weer de heerlijk flamboyante tour op…
10. Ford Mustang
Eindelijk! De Mustang verschijnt weer op Europese bodem. Hij wordt dit jaar gecommercialiseerd en zal - naar goede gewoonte - leverbaar zijn in verschillende varianten: coupé of cabriolet, manuele of automatische versnellingsbak, viercilinder met turbo (314 pk) of een atmosferische V8 (426 pk),… U vraagt, zij draaien!