Elke schroef en bout van deze auto ademt competitie uit: een aluminium structuur (afgeleid van die van de Elise), een Toyota-motor die door een compressor werd opgekieteld tot 255 pk bij 8.000 o/m, een manuele zesversnellingsbak, overbemeten remmen en… een compleet gebrek aan comfortelementen. Het lage gewicht (om en bij de 700 kilo, afhankelijk van de gekozen opties) gaf hem supersonische prestaties: 0 naar 100 km/u was in slechts 4 seconden achter de rug.

Het is duidelijk dat de efficiëntie van deze Lotus fenomenaal was. Hij was aan het asfalt gekleefd en verblufte de meest ervaren bestuurders. Op de weg leek hij echter niet helemaal in zijn element: geen enkel comfortelement, geen voorruit, geen praktische aspecten en zelfs geen… deuren, wat zijn gebruiksmogelijkheden sterk inperkte. Beschouw zijn homologatie dus als een toestemming om over de weg naar het dichtstbijzijnde circuit te rijden, het terrein bij uitstek om zijn potentieel ten volle te benutten.

5 dingen om te weten

  • Controleer zeker de documenten, niet elk exemplaar was gehomologeerd voor de weg
  • Een helm dragen is meer dan aangeraden
  • De meeste exemplaren hebben het stuur rechts
  • Reken op 50.000 tot 60.000 euro
  • Je kan een exemplaar kopen in het Verenigd Koninkrijk, maar dat is complex geworden sinds de Brexit, met talrijke administratieve en financiële obstakels zoals de douanerechten


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: