Over enkele maanden onthult Skoda zijn nieuwe Fabia op het MQB-A0-platform van de VW-groep. Dit platform wordt ook gebruikt door de VW Polo en de Audi A1. De nieuwkomer heeft een fikse groeikuur doorgemaakt, want hij is nu liefst 12 centimeter langer (4,11 meter) dan zijn voorganger, en ook 5 centimeter breder (1,78 meter) en 1 centimeter hoger (1,46 meter). De wielbasis groeit met 9 centimeter zodat ze voortaan 2,56 meter lang is.
Een en ander leidt tot een 50 liter grotere koffer van 380 liter, wat even veel is als een VW Golf berline. Later komt er bovendien nog een breakversie Combi voor wie nog meer ruimte nodig heeft. Voor de praktische kant van de zaak kan deze nieuwe Fabia trouwens worden besteld met een neerklapbare rugleuning van de voorste passagiersstoel zodat lange voorwerpen aan boord kunnen worden vervoerd.
Gekende motoren
Onder de motorkap ligt geen diesel maar wel drie benzines: een atmosferische 1.0, een 1.0-turbo en een 1.5-turbo. De eerste is er met naar keuze 65 of 80 pk en wordt enkel geleverd in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak. De turboversie laat je kiezen tussen 95 of 110 pk, waarbij de eerste het ook met de vijfbak moet doen terwijl de sterkste versie wordt gekoppeld aan een zesbak of een DSG-7. De 1.5 TSI tot slot geeft de stadswagen een pittige 150 pk en wordt enkel met de gerobotiseerde zevenbak geleverd.
De nieuwe Skoda Fabia komt in de herfst van dit jaar op de markt als berline, de Combi laat nog zeker tot eind 2022 op zich wachten.