Doorgaans geven de merken geen informatie vrij over de winstmarges, maar toch zijn er analisten zoals die van Bernstein Research die er in slagen om een lijst samen te stellen van de wagens die de grootste verliezen in de autosector op hun naam hebben staan. Dat geeft ons de mogelijkheid om een top 10 van flops te brengen. Belangrijk detail: de verliezen werden opgesteld op basis van de levensduur van het model. Daarnaast berekenden de analisten ook het verlies per verkocht model.

Het tweede model dat in deze reeks spitsroede mag lopen, is de wagen met een verlies van 2,1 miljard euro achter zijn naam. Het gaat om de Fiat Stilo die omgerekend 2.729 euro per verkocht exemplaar kostte.

De Italiaanse Golf
Toen Fiat de Stilo lanceerde op 11 september 2001 (dat verzinnen we niet) werd hij aangekondigd als de grote concurrent voor de Volkswagen Golf. Alle grote middelen om het Europese publiek te verleiden werden ingezet: een hoekig, Duits geïnspireerd ontwerp, commercials met Michael Schumacher, een drie- en een vijfdeursversie… De Italiaanse fabrikant zag het erg groot: het doel was om 450.000 exemplaren per jaar te bouwen. Maar die ambitie werd nooit waargemaakt, aangezien de jaarlijkse verkoop nooit hoger dan 180.000 stuks ging.

Ondanks een aantrekkelijk prijskaartje dat duidelijk onder dat van de Volkswagen Golf zat, maar evenwel hoger was dan er doorgaans voor een Fiat werd betaald, wist de Stilo nooit de verwachtingen in te lossen. De afwerking binnenin was erg middelmatig, de geluidsisolatie en de vering voor verbetering vatbaar, de elektrische stuurinrichting gaf te weinig feedback en de elektronische uitrusting was dan wel revolutionair voor die tijd (de keyless optie, de Distronic-radar en zelfs lepels aan het stuur) maar niet zonder fouten. Tel daarbij nog het feit dat Fiat op dat moment een weinig flatterende reputatie had in dit segment, en het zal je niet verbazen dat deze Italiaan het moeilijk had om het Oude Continent te veroveren. Hij verkocht uiteindelijk minder goed dan de wagens die ‘m voorafgingen in dit segment. De Stilo werd in 2007 vervangen door de Fiat Bravo II.