Voor de vijfde maand op rij werd er in december opnieuw een stijging van het aantal inschrijvingen genoteerd ten opzichte van het voorgaande jaar (+20,6%). Maar deze goede cijfers aan het eind van het jaar maken de vertraging in leveringen door productietekorten tijdens de eerste maanden van het afgelopen jaar niet goed. Voor het volledige jaar 2022 komt de Belgische automarkt dus net uit boven de 366.000 inschrijvingen, een daling met 4,4% ten opzichte van 2021. En dat was al geen gemakkelijk jaar... En vergeet niet dat de Belgische automarkt in recordjaren rond de 550.000 inschrijvingen van nieuwe auto's zat...
BMW nog steeds op kop
In deze omstandigheden, en in een markt die vooral door bedrijfswagens gedreven wordt, doet BMW het opnieuw goed. Na het historische record van vorig jaar is het Beierse merk ook in 2022 de grootste autobouwer op onze markt. Ook Mercedes haalt zijn voordeel uit de situatie met een mooie 3de plaats (5de in 2021) op het podium, waarmee het Audi inhaalt. Bij gebrek aan nieuwe producten tijdens het afgelopen jaar is het merk met de vier ringen gezakt naar de 5de plaats (4de in 2021). Volkswagen (2de) en Peugeot (4de) zijn de best presterende generalistische merken in ons land in 2022. Ook Renault (7de ) en Citroën (8ste ) zijn historisch goed geplaatst, net na Toyota (6de ) dat vorig jaar nog net buiten de top 10 viel (+34,6% voor dit jaar!). De top 10 van 2022 wordt vervolledigd door Dacia (9e) en Kia (10e).
Top 10 van de automerken in België in 2022:
1. BMW: 38.011 inschrijvingen
2. Volkswagen: 32.061 inschrijvingen
3. Mercedes: 29.283 inschrijvingen
4. Peugeot: 29.140 inschrijvingen
5. Audi: 26.253 inschrijvingen
6. Toyota: 21.262 inschrijvingen
7. Renault: 18.687 inschrijvingen
8. Citroën: 16.741 inschrijvingen
9. Dacia: 15.652 inschrijvingen
10. Kia: 15.162 inschrijvingen