1. Honda S800 (1966 – 1970)

Dit is het vlaggenschip van het merk. Met zijn ervaring in de wereld van de motoren zorgt Honda voor een revolutie bij de auto’s. In 1966 slaagt Honda erin om uit een kleine 800 cc viercilinder 70 pk bij 8.000 tr/min te halen. Fans van Robbedoes en Kwabbernoot herkennen hem ongetwijfeld.

2. Asa 1000 GT (1964 – 1966)

Enzo Ferrari wilde een democratische auto aanbieden, maar weigerde hiervoor het bekende steigerende paard te gebruiken. Het resultaat is deze Asa 1000 GT, een auto die tegenwoordig zeldzaam is en aangedreven wordt door een eenliter viercilinder, afgeleid van de bekende V12 uit de Ferrari 250 GT. Ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud haalden de ingenieurs bijna 90 pk bij 6.800 tr/min.

3. BMW 700 (1959 - 1965)

BMW stond niet altijd symbool voor een statige berline met zes cilinders in lijn. Dat bewijst deze kleine 700, een sympathiek kleintje met verzorgde afwerking en een krachtbron uit een motorfiets: een tweecilinder boxer van 700 cc die ongeveer 32 pk ontwikkelt. Een auto met weinig kracht maar veel karakter.

4. DB-Panhard HBR5 (1954 – 1959)

Deze originele sportieveling onderscheidt zich door zijn zelfdragende koetswerk in plastic en door zijn voorwielaandrijving. Het is een Frans product, aangedreven door een de tweecilinder boxer van Panhard met een vermogen van zo’n 50 paarden. Die hebben het gemakkelijker dankzij het lage gewicht van het geheel: minder dan 600 kg.

5. Simca 1000 Bertone (1962 – 1967)                                                                   

Een charmante kleine auto met motor achterin. Kippenvel krijg je er niet van, want de eenliter viercilinder levert maar een pk of vijftig, waarmee 145 km/u mogelijk is. Het beste zit elders, in de mooie presentatie en het wendbare weggedrag bijvoorbeeld.

6. Austin-Healey Sprite « Frogeye » (1958 – 1961)

Schattiger dan de ‘Frogeye’ kan moeilijk. Belachelijk klein, zonder elke vorm van comfort, maar met een leuke glimlach. De eerste Sprite is nog altijd populair. Zijn motor van 950 cc ontwikkelt 43 pk. Magertjes, maar sensatie is verzekerd.  

7. Fiat 850 Spider (1965 – 1972)

Klein is schattig, zeker als het getekend is door het talent van de jonge Giugiaro. De 850 Spider wist veel vrouwen te verleiden … Laat je niet afschrikken door de op papier zeer bescheiden mechaniek met 49 pk, want deze paarden tonen zuiderse levendigheid.

8. Toyota Sports 800 (1965 – 1969)

De Sports 800, een beperkte versie van de bekende en onbereikbare 2000 GT, is zeldzaam in Europa maar staat hoog aangeschreven in Japan. Zijn tweecilinder boxer van 800 cc levert 45 pk en is heel gewillig. De lichtheid van het geheel, minder dan 600 kg, wordt verzekerd door panelen in aluminium.

9. Alpine A106 (1955 – 1961)

Het verhaal van Alpine begon met deze kleine A106, een ‘raceklare’ Renault 4CV. De gewonnen races bewijzen de grondigheid waarmee deze auto gerealiseerd werd. Hij gebruikt de 747 cc viercilinder uit de Renault 4CV.

10. Saab Sonett II (1966)

Het betreurde merk Saab kende ook glorietijden. De zeldzame Sonett II is een schitterende kleine coupé met een driecilinder tweetaktmotor die tussen een scherp kabaal en blauwe rook 60 pk levert.

11. NSU TTS (1967 – 1971)

Zie als een soort GTI avant la lettre. Een compacte en praktische auto met opgevoerde motor. Deze luchtgekoelde viercilinder van een liter levert 70 pk. Het befaamde weggedrag en de achterin geplaatste motor zijn het sterke punt van dit model.