Audi Q7
Het laatste model dat volledig vernieuwd werd. De Q7 vertoont minder bling-bling dan vroeger, maar blijft één van de absolute blikvangers van de categorie. Ondanks zijn afmetingen en zescilindermotoren ligt hij wendbaar op de weg en blijft het verbruik laag. De prijs is wel stevig wanneer je enkele opties aankruist.
Volvo XC90
De origineelste van deze selectie. De XC90 wordt alleen aangedreven door viercilindermotoren (soms hybride) en introduceert nieuwe oplossingen én een nieuw platform bij Volvo. Wij zijn alvast enthousiast. Ten eerste omdat hij ondanks zijn indrukwekkende armada veiligheidssystemen aangenaam rijdt en ten tweede omdat hij een unieke, ontspannen sfeer uitstraalt.
Range Rover
De klassieke Range Rover is momenteel één van de meest luxueuze SUV’s. Toch zeker in afwachting van de intrede van Bentley in dit segment. De Range blijft ook de referentie op het vlak van terreineigenschappen. Hij is in alle omstandigheden op zijn gemak, maar heeft wel slechts vijf zitplaatsen.
Mercedes GL
Boven de GLE (de vroegere M-Klasse) vind je de GL. Hij is 5,12 lang, biedt zeven grote plaatsen en staat zijn mannetje in het terrein. Voor wie meer wil, bestaat er een overbodige maar flamboyante V8 biturbo met meer dan 550 pk.
Volkswagen Touareg
De Touareg deelt veel elementen met de Cayenne, maar dat is zeker geen nadeel. Integendeel: de afwerking staat op premiumniveau en de motoren zijn aangenaam in gebruik. In optie kun de Touareg uitrusten met een offroadpakket dat hem geschikt maakt voor moeilijk terrein.
Porsche Cayenne
De huidige Cayenne is compacter en lichter dan voorganger en ziet er knapper uit. De afwerking en het weggedrag zijn uitstekend. Hij is onder meer beschikbaar met twee diesels (V6 en V8) en een herlaadbare hybride. Uiteraard mogen sportieve varianten niet ontbreken bij een Porsche (Turbo, GTS, …).
BMW X5
De X5 is een vaste waarde en profileert zich als de sportieveling. Niet zozeer door zijn motoren – met gelijkaardige vermogens als de concurrenten en ook een M-versie – maar eerder door zijn weggedrag. Hij rijdt bijna als een berline. Vraag hem echter niet om tot in de bomen te klimmen: naast het asfalt is hij niet veel waard.
Jeep Grand Cherokee
Uiteraard laat Jeep ook van zich horen. De Grand Cherokee lijkt gebouwd op Amerikaanse maat maar is niet minder geschikt voor onze wegen. Vooral de V6 diesel is aangenaam in gebruik. De Grand Cherokee blinkt vooral uit zodra het asfalt verdwijnt. In het terrein heeft hij weinig concurrenten te vrezen.
Cadillac Escalade ESV
De ESV-versie van de Cadillac Escalade lijkt wel een olifant met zijn lengte van 5,7 meter. Waanzinnig, zeker in de stad. Om dat gewicht voor te slepen heeft hij een typisch Amerikaanse V8 benzinemotor. Je hebt het al begrepen: zuinigheid is niet zijn grootste kwaliteit. Reken op een gemiddelde van minstens 14,5 l/100 km.
Ford Edge
Hij is nog niet op de markt, maar het duurt niet lang meer. Met de Edge, die tot zeven plaatsen kan aanbieden, is Ford ook aanwezig in het segment van de grote SUV’s. In tegenstelling tot de meeste concurrenten ruilt hij de V6 diesel voor een meer bescheiden 2.2 viercilinder turbodiesel.
Hyundai Grand Santa Fe
Hyundai viseert de zwaargewichten van de categorie met de Grand Santa Fe. Hij wordt geleverd met veel uitrusting en onderscheidt zich door zijn ruimte, zeven zitplaatsen en uitstraling. Het rijplezier is wat minder dan in de Europese tegenhangers, maar voor die prijs …
Renault Espace
De Franse revolutie, deel twee. Renault breekt met zijn gewoontes en transformeert de Espace in een cross-over. Hij heeft geen dikke motor of vierwielaandrijving, maar zijn uitrusting, sfeer en moduleerbaarheid zijn sterke punten.