Audi RS2 (1994-1996): +/- € 50.000
5 cilinders in lijn, turbo, 2,2 liter, 315 pk - 262 km/u, 0-100 km/u in 5,4 seconden – 2.891 exemplaren
Met de Audi S2 zette Audi al een eerste stap richting sportieve gezinswagen. In 1993 ging het Duitse merk nog een stap verder en deed het een beroep op Porsche voor een krachtige versie. Zo ontstond de Audi RS2. De 315 pk uit de drukgevoede vijfcilinder werden naar de vier wielen gestuurd via een manuele zesversnellingsbak.
BMW M5 Touring E34 (1992-1995): +/- € 50.000
6 cilinders in lijn, 3,8 liter, 340 pk – 250 km/u, 0-100 km/u in 6,2 seconden – 891 exemplaren
Toen BMW in 1992 het gekke idee had om een breakversie van zijn M5 te bouwen, werd die de snelste break ter wereld. De M5 Touring was uitsluitend bestemd voor de Europese markt en werd beperkt gecommercialiseerd. De BMW was een juweel in gebruik, met zijn muzikale zescilinder en achterwielaandrijving die niet gehinderd werd door elektronische rijhulp.
Mercedes E 55 AMG S210 (1998-2002): +/- € 10.000
V8, atmosferisch, 5,4 liter, 354 pk – 250 km/u, 0-100 km/u in 5,4 seconden – 12.000 exemplaren in totaal
Mercedes reageerde wat laat op de M5 Touring en RS2, maar deed dat in stijl. Vergeleken met de vijf- en zescilinder antwoordde het merk met de ster met een romige V8. De aanpak was minder brutaal dan die van de concurrenten, met een automaat en royale uitrusting. Maar schijn bedriegt: de V8 is nog steeds heel wat moderne GTI’s te snel af!