1. Mazda MX-5
We waren er vorige week nog heel lovend over, over dit Japanse krijgertje. Zijn recept is al meer dan 25 jaar onveranderd. De basisversie is een 1.5 van 131 pk, de topversie een 2.0 van 160 pk. Maar meer is in dit geval niet altijd beter: onze voorkeur gaat uit naar de instapper. Die begint vanaf € 22.590, de 2.0 kost je € 27.690. Het rijplezier is onbetaalbaar!
2. Toyota GT86/Subaru BRZ
We nemen de GT86 en de BRZ gemakshalve even samen, want ze werden samen ontwikkeld en verschillen eigenlijk alleen in de afstelling van het chassis van elkaar. Allebei hebben ze een 2.0 viercilinder boxermotor van 200 pk, doen ze er 7,6 seconden over om 100 km/h te bereiken en halen ze 226 km/h. Of toch nog één verschil: de Toyota kost € 31.990, de Subaru € 32.990.
3. Nissan 370Z
Alweer een kandidaat uit het land van de rijzende zon, en wat voor een: de ‘Z’ heeft bij Nissan een stamboom om ‘u’ tegen te zeggen. Bovendien is de Japanner de enige in dit lijstje die meer dan vier cilinders in de aanbieding heeft. Zijn 3.7 V6 heeft 328 pk en is gekoppeld aan een manuele zesbak. De geprepareerde Nismo-versie doet het zelfs met 344 pk, maar die valt met zijn prijskaartje van € 46.500 uit de boot. De “gewone” 370Z koop je voor € 38.600.
4. Ford Mustang
De Amerikaanse klassieker bij uitstek voor minder dan € 40.000? Jazeker, tenminste als je voor de coupé met de 2.3 EcoBoost kiest. Voor liefhebbers van de Mustang-lijn die niet koste wat het kost een dikke V8 onder de kap willen, geen slechte keuze. De soundtrack krijg je er dan wel niet bij, maar je bespaart nog meer geld aan de pomp. De jouwe vanaf € 37.000 met manuele bak, of € 39.000 in de versie met automaat.
5. Fiat 124 Spider
Toegegeven: hier spelen we een beetje vals, want de Fiat 124 Spider rijdt nog niet rond op onze Belgische wegen. Bestellen kan je deze Italiaanse roadster al wel, en meer bepaald voor € 23.990. Onderhuids mag hij dan wel op de Mazda MX-5 gebaseerd zijn, hij ruilt diens atmosferische motoren in voor een Italiaans 1.4 turbobenzineblok van 140 pk. We hopen alvast ook dat de gepeperde Abarth-versie die werd beloofd netjes onder de grens van de € 40.000 blijft.