5. Lotus Type 66
We hadden dit klassement kunnen aftrappen met de GMA T.50s of de Aston Martin Valkyrie AMR Pro, maar we geven in dit geval de voorkeur aan een unieke rijervaring dan aan ultieme prestaties voor deze 5e plek. De Lotus Type 66 is rechtstreeks geïnspireerd op de Can-Am-racewagens van de jaren '70, met een V8 die meer dan 830 pk en 746 Nm ontwikkelt! Een vermogen dat uitsluitend naar de achterwielen wordt overgebracht, via een sequentiële versnellingsbak met een pook die doet denken aan de manuele transmissies van die tijd. Wauw! Volgens Lotus zouden de prestaties van het model "beter zijn dan een moderne GT3-racewagen". Dat willen we wel eens uitproberen. Jammer dat de productie beperkt blijft tot 10 exemplaren, en dat elk van deze wagens meer dan 1,2 miljoen euro kost...
4. McLaren Solus GT
De McLaren Solus GT is een stuk speelgoed waar je enkel op je eentje van kan genieten. Het is dan ook een eenzitter met een centrale rijpositie! Inderdaad, net als in een Formule 1-wagen. Maar in tegenstelling tot de F1-wagens, die zich vandaag tevreden moeten stellen met een hybride V6-turbo, wordt de Solus GT aangedreven door een atmosferische V10! Die ontwikkelt 840 pk en 650 Nm koppel, en kan tot 10.000 toeren draaien om je tot een oorgasme te brengen. De Britse bolide is niet enkel superkrachtig, hij is ook nog eens vederlicht, met een massa van nog geen ton! De Solus GT kan dan ook in 2,5 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van meer dan 320 km/u. De productie is beperkt tot 25 exemplaren, die helaas allemaal al uitverkocht zijn...
3. Bugatti Bolide
De Bolide is simpelweg de meest extreme auto die de constructeur uit Molsheim ooit heeft gebouwd. Net als alle andere moderne Bugatti's, is hij uitgerust met de intussen legendarische 8 liter-W16 met 4 turbo's. Een motor die is opgekrikt tot 1.600 pk en 1.600 Nm in een monster van carbon met een gewicht van amper 1.450 kg! Daarmee kan je in theorie van 0 tot 100 km/u sprinten in 2,17 seconden, van 0 tot 200 km/u in 4,36 seconden, 0-100 km/u in 7,37 seconden, 0-400 km/u in 12,08 seconden en zelfs 0-500 km/u in 20,16 seconden! Maar hij kan meer dan enkel in een rechte lijn sprinten, want aan zijn topsnelheid ontwikkelen zijn extreme vleugels tot wel 3 ton aan downforce! Er worden slechts 40 Bugatti Bolides geproduceerd, met een stukprijs van minimum 4 miljoen euro. En inderdaad, ook al deze exemplaren hebben al lang en breed een baasje gevonden.
2. Ferrari 499P Modificata
De Ferrari 499P Modificata is misschien nog wel indrukwekkender dan de Bugatti Bolide. Niet omdat hij krachtiger, sneller, duurder of exclusiever is, maar wel omdat het dezelfde auto is die de 24 Uur van Le Mans heeft gewonnen afgelopen juni! Of toch bijna. Met zijn 640 kW (870 pk) is hij inderdaad nog wat krachtiger dan de winnende racewagen op La Sarthe, die beperkt bleef tot 'slechts' 500 kW (680 pk). Ferrari heeft ook enkele technische en aerodynamische aanpassingen gemaakt om hem toegankelijker te maken voor de trouwste klanten van het Italiaanse merk. En de rijkste, want de 499P Modificata kost maar liefst 5,1 miljoen euro!
1. McMurtry Spéirling Pure
Na Ferrari, dat zijn klanten de kans geeft om zijn Le Mans-winnaar te bezitten, is het in dit geval aan McMurtry om de recordhouder op Goodwood te commercialiseren. Of toch, opnieuw, bijna. De kleine Britse constructeur heeft zijn elektrische wagen met ventilatoren namelijk nog wat verbeterd. De Spéirling Pure weegt namelijk minder dan een ton, ondanks zijn batterij van 60 kWh en zijn twee elektromotoren met in totaal 745 kW (1.000 pk)! McMurtry spreekt over een 0-100-tijd in minder dan 1,5 seconden, een topsnelheid van 305 km/u en voldoende rijbereik om 10 rondjes vol gas op Silverstone te rijden. En na 20 minuten pauze zou de Spéirling Pure weer voldoende opgeladen moeten zijn om hetzelfde kunstje te herhalen. McMurtry vraagt een minimum van 820.000 pond om een van de slechts 100 exemplaren te bemachtigen, die vanaf 2025 worden gebouwd. Het equivalent van net iets meer dan 950.000 euro volgens de huidige wisselkoersen, exclusief belastingen!