Ferrari 250 GT SWB California Spyder (1958-1962)
De 250-serie is de meest glorieuze reeks modellen van Ferrari. De drieliter Colombo-V12 is één van de beste motoren uit zijn tijd en de stijl werd getekend toen Pininfarina in topvorm verkeerde. De sublieme rondingen worden gecombineerd met een kort chassis en een motor van 280 pk, allebei afkomstig uit de autosport.
Ferrari 275 GTB (1963-1968)
Een model van het classicisme. Sensuele vormen, een korte achterkant en een eenvoudige maar aantrekkelijke neus. De 275 GTB vervalt niet in de extravagantie van bepaalde huidige modellen, maar slaat toch aan. De eerste modellen kenden wat problemen, maar blijken ook de levendigste op de weg. De V12 levert tussen 280 en 300 pk.
Ferrari F40 (1987-1992)
De F40 is het laatste model dat ontworpen werd toen Enzo nog leefde en doet menig fan watertanden, waardoor hij zelfs op de zwarte markt verkocht werd. Zijn brute karakter verklaart het rudimentaire interieur. Geen V12 maar een zeldzaam sterke en agressieve V8 biturbo. Zelfs vandaag nog een beest van een auto die je met de nodige omzichtigheid moet besturen.
Ferrari 458 Italia (2009-…)
De reeks Ferrari’s met V8-motor bereikt zijn hoogtepunt met deze 458 Italia. Wellicht is het de laatste in de reeks met een atmosferische krachtbron. En wat voor een: een 4,5 liter met 570 pk bij 9.000 tr/min. De Speciale-versie is nog radicaler en voegt nog 30 pk toe.
Ferrari F12berlinetta (2012-…)
Een Ferrari moet volgens de (zelfverklaarde) puristen beschikken over een V12-motor voorin en maar twee zitplaatsen. Vandaag beantwoordt alleen de F12 aan dit bestek. Het design is veel gekunstelder dan vroeger, maar de techniek is een feest: een 6.3 V12, 740 pk bij 8.250 tr/min, 340 km/u en 3,1 seconden van 0 tot 100 km/u.
Op de reservebank
Het was niet gemakkelijk om maar vijf modellen te selecteren uit een ruim gamma meesterwerkjes. Deze modellen haalden onze selectie net niet: de 250 GTO (de meest mythische en duurste, maar vooral voor racen), de LaFerrari (de meest extreme en het topmodel, maar waar kun je zijn potentieel benutten?), de F355 (die Ferrari weer op de rails zette, maar in de schaduw staat van zijn opvolgers), de 365 GTB/4 Daytona (de GT bij uitstek, bovendien betrouwbaar, maar in zijn tijd overtroffen door de Lamborghini Miura).