Audi A2 (2000 – 2005)
Een kleine, praktische stadswagen met vier ringen. Wat wil je nog meer? De Audi A2 uit 2000 had een aantrekkelijk visitekaartje. Helaas ging de technologie met het volledig aluminium koetswerk wat te ver. Zeer licht en zuinig, maar ook heel duur. De stevige prijs ruïneerde de carrière van de kleine Audi.
Renault Avantime (2001 – 2003)
Het basisidee leek verleidelijk: koppels die de monovolume kenden en gewoon waren aan de hoge rijpositie konden, zodra de kinderen het huis uit waren, iets knappers kopen maar de hoge positie behouden. Vandaar dit concept van de ‘monovolume-coupé’. De auto had vernieuwende ideeën maar de bouwkwaliteit volgde niet. De klanten evenmin: er werden minder dan 9.000 stuks geproduceerd.
Triumph Stag (1970 – 1978)
Om de Verenigde Staten en zijn dollars te verleiden ontwikkelt de Britse constructeur een prestigieuze cabriolet met vier zitplaatsen, een T-dak voor de veiligheid en een V8-motor uit eigen huis. De lijn van Michelotti slaat aan, de auto rijdt goed en toch worden maar 3.000 exemplaren naar de Verenigde Staten geëxporteerd. De oorzaak? De V8 is veel te kwetsbaar, slecht ontworpen en oververhit bij de minste file.
NSU Ro 80 (1967 – 1977)
Sommigen zien hem als de ‘Duitse Citroën DS’ en op technisch vlak klopt dat: een wankelmotor, voorwielaandrijving, een halfautomatische versnellingsbak, … De NSU heeft originele oplossingen, maar steekt in een overdreven ernstig pak van een goed gebouwde berline. De originele wankelmotor leed onder onbetrouwbaarheid en moest om de 50.000 km afgesteld worden. Voeg daar een aanzienlijk verbruik bij tijdens de oliecrisis van 1973 en je begrijpt de redenen van zijn mislukking.
MGC (1967 – 1969)
Terug naar de Britten. De British Motor Corporation wou de verouderde Austin Healey 3000 vervangen door een opgedreven versie van de bekende MGB. Hiervoor werd de 1,8 liter viercilinder vervangen door een zescilinder van 2,9 liter. Het vermogen en het koppel stegen, maar helaas ook het gewicht. Het evenwicht van de MGB ging verloren, de auto wou altijd rechtdoor terwijl de prestaties pit misten. Twee jaar later viel het doek …