Spyker

De kleine Nederlandse constructeur deed een opmerkelijke intrede in het segment van de supercars met de C8 en C12. Deze modellen onderscheidden zich niet alleen met hun spectaculaire buitenkant, maar ook door hun interieur dat geïnspireerd lijkt door de onderzeeër Nautilus. Een stuur dat meer lijkt op een roer, een boordplank met geborsteld aluminium en een hele reeks kleine tellers ogen knap. De laatste exemplaren kregen wel een klassieker stuurwiel, deze keer uitgerust met een airbag.

Pagani Huayra

Met Pagani treed je binnen in een andere dimensie van de autowereld. De Huayra is verduiveld sterk dankzij zijn V12 biturbo met 730 pk. Hij heeft niet alleen supersonische prestaties, de supercar uit Italië is ook afgewerkt zoals geen enkele andere auto. De link met de luchtvaart is overal aanwezig en plastic vind je bijna niet. De versnellingspook en tuimelschakelaars zullen je snel verleiden.

Mercedes 540K

Van de 540K werden ongeveer 420 exemplaren gebouwd tussen 1936 en 1940, hij is het summum van de vooroorlogse Duitse technologie. Zijn monumentale achtcilinder-in-lijn (!) met 5,4 liter ontwikkelde 180 pk dankzij zijn Roots-compressor. De overheid van het Derde Rijk was er dol op en we begrijpen waarom: behalve topprestaties had de 540K een statige elegantie, een comfort van zeer hoog niveau en een weelderige boordplank met geborsteld aluminium, een groot wit stuurwiel en heldere wijzerplaten met oranje verlichting. Een knap effect.

Packard Twelve

In het algemeen zijn Amerikaanse auto’s van de jaren twintig tot zeventig zowel vanbuiten als vanbinnen flamboyant. De keuze is groot, maar wij konden niet weerstaan aan deze Packard Twelve uit 1934, waarvan de zorg voor details bijna obsessief is. De boordplank mengt leder en hout en oogt heel warm (voor een Amerikaan). De materialen vormen een mooie harmonie. Verleidelijk, niet? Ter informatie: de Packard Twelve (1932-1939) werd aangedreven door een zeer stille 7.3 V12 met 160 pk.

Jaguar MK2

Dit was één van de eerste echt sportieve berlines. De MK2 met de XK-zescilindermotor van 3,8 liter klopte veel pure sportwagens. Hij haalt een top van 200 km/u en legt 0 tot 100 km/u af in 8,5 seconden. Ook vandaag nog vervoert hij gehaaste gezinnen in alle comfort. De harmonieuze lijnen gaan perfect samen met de boordplank in hout en de kleine tellers. Voor de muziek fungeert de zescilinder als bariton op meesterlijke wijze.