BMW i8
Met zijn blik van een hongerige haai en de prestaties van een supercar zou je een groot aantal cilinders verwachten onder de motorkap. Maar neen, de i8 wordt aangedreven door een kleine driecilinder turbo, geholpen door elektromotoren. Dit is de weg van de toekomst, maar vandaag is deze technologie nog zeer origineel. BMW breekt met de traditie.
Mazda RX-8
Helemaal anders dan de rest. Om te beginnen door zijn wankelmotor in plaats van de gebruikelijke cilinders en kleppen. Het principe dat benadrukt wordt door de vele driehoeken die overal aanwezig zijn. Er zijn nog meer originele aspecten aan deze sportieve vierzitter, zoals het interieur met deuren die tegengesteld openen.
Citroën SM
Zoek je een GT met een opvallend design maar hou je niet van de viriele rijstijl in bepaalde sportwagens? Dan is de SM iets voor jou. De naam belooft spektakel en dat is er ook, dankzij de V6-motor van Maserati met voorwielaandrijving of de hydraulische ophanging. Eventueel rijdt hij sportief maar hij is vooral heel verfijnd.
Panhard Dyna Z1
Panhard is een Frans merk dat altijd van originele oplossingen heeft gehouden. Voor de oorlog kleurde het buiten de lijnen, bijvoorbeeld met motoren zonder kleppen. Na de oorlog was het festival van technologie: een volledig aluminium koetswerk, een tweecilindermotor met hoog rendement, voorwielaandrijving, zes plaatsen en een gewicht van minder dan 700 kg op de weegschaal. Net als de DS een jaar later verliet de Dyna 54 de traditionele wegen.
Lancia Thema 8.32
Beeld je een hoekige berline in, typisch voor de jaren tachtig, doorgaans aangedreven door een lawaaierige dieselmotor, maar in dit geval met een furieuze V8. Straffe tuning? Neen, Lancia lepelde onder de motorkap van de Thema een drieliter V8 van Ferrari. Meer nog: de berline blijft aangedreven op de voorwielen. Rijden in rock-‘n-rollstijl …