Zoals elk jaar hebben de constructeurs van de meest exclusieve auto's ter wereld een groot autofeestje gebouwd tijdens de Monterey Car Week. En hoewel we al reikhalzend uitkeken naar de meeste nieuwe modellen die dit jaar werden voorgesteld, kregen we toch enkele verrassingen te zien!

Advertentie
Advertentie

1. Lamborghini Temerario

We wisten er al bijna alles van, maar toch is Lamborghini erin geslaagd om ons te laten watertanden met zijn woeste Temerario. Zijn kloppend hart, bestaande uit een plug-inhybride biturbo-V8 die de oude V10 vervangt, kan dan ook zowel braaf als extreem voor de dag komen. Naast een rode zone die pas begint bij 10.000 toeren, wordt de benzinemotor bijgestaan door een totaal van 3 elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 920 pk! Daarmee sprint de Italiaanse supercar in 2,7 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 343 km/u. Dat is slechts twee tienden en 9 km/u trager dan zijn grote broer, de Revuelto. Dankzij zijn kleine batterij van 3,8 kWh is het gewicht beperkt gebleven tot 1.690 kilo. Een gewicht dat je met nog eens 25 kilo kan verminderen dankzij het 'Alleggerita'-pakket, dat het model ook wat extra downforce oplevert.

Advertentie
Advertentie

2. Rimac Nevera R

De recordbreker onder de elektrische auto's is nog extremer geworden op Pebble Beach dit jaar. Het vermogen van zijn vier elektromotoren is namelijk opgekrikt tot een totaal van maar liefst 2.136 pk! Daarmee sprint de Kroatische hypercar voortaan in 1,81 seconden naar 100 km/u, 4,38 seconden naar 200 km/u en 8,66 seconden naar 300 km/u, wat opnieuw een record is. Het model is ook in staat om te blijven versnellen tot aan een topsnelheid van 412 km/u, ondanks de 15% extra downforce van de Nevera R. De hypercar geniet ook van een iets kleinere, maar meer efficiënte batterij van 108 kWh waarmee het gewicht kon worden verlaagd zonder, in theorie, te raken aan zijn autonomie. Rimac gaat slechts 40 exemplaren bouwen van de Nevera R.

3. Maserati GT2 Stradale

De Maserati GT2 Stradale is de radicalere variant van de reeds indrukwekkende MC20, en komt daarmee in de buurt van een racewagen met een homologatie voor de openbare weg. Hij is 60 kilo lichter dan de standaardversie van de Italiaanse supercar, terwijl zijn Nettuno-V6 nu 640 pk en 730 Nm koppel levert. Daarmee kan de Maserati GT2 Stradale van 0 tot 100 km/u sprinten in slechts 2,8 seconden, voor een topsnelheid van 324 km/u. Dat is een kilometertje sneller en een tiende minder dan de MC20, dankzij de 10 pk sterkere V6. Bovendien schenken zijn nieuwe carbon spoilers hem tot 500 kg aan downforce bij 280 km/u! Plezier verzekerd, zowel op het circuit als ernaast!

Advertentie
Advertentie

4. Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series

Wat is een beter evenement dan de Monterey Car Week om het modellenaanbod van Maybach uit te breiden? Na de S-Klasse, GLS en EQS SUV heeft de luxedivisie van Mercedes nu zijn oog laten vallen op de SL roadster. Het Duitse luxemodel kreeg voor de gelegenheid een speciale grille, bumpers en velgen, naast tal van Maybach-logo's op zijn stoffen dak en op zijn motorkap. Onder die motorkap zit nog steeds de 4 liter-V8 met twee turbo's van AMG, die in dit geval 430 kW (585 pk) en 800 Nm levert. Een vermogen dat onder de vier wielen van de cabrio wordt verdeeld dankzij een 9-trapsautomaat en het 4Matic+-systeem van Mercedes. Daarmee sprint de Mercedes-Maybach SL 680 in 4,1 seconden naar 100 km/u, voor een begrensde topsnelheid van 260 km/u.

Advertentie
Advertentie

5. Rolls-Royce Phantom Scintilla

Aan de buitenkant lijkt deze Phantom met lange wielbasis zo klassiek als het maar kan, als je dat tenminste kan zeggen over een Rolls-Royce... Maar in werkelijkheid is het een eerbetoon aan de Spirit of Ecstasy, op haar beurt geïnspireerd op de Nikè van Samothrake. Voor de gelegenheid is het beeldje aan het uiteinde van de gigantische motorkap uit keramiek geschapen, als verwijzing naar het marmer van het originele Griekse standbeeld. Maar deze Phantom Scintilla maakt het meeste indruk aan de binnenkant. Daar vind je namelijk het meest complexe interieur ooit door Rolls-Royce gemaakt! Het heeft meer dan 2,5 jaar geduurd om het te ontwerpen en creëren, met meer dan 1.000 lampjes die het in de kijker zetten. Zo zijn er maar liefst 869.500 stiksels nodig... alleen al voor de zetels en de deurpanelen achteraan! Zou dat een van de redenen kunnen zijn waarom Rolls-Royce maar 10 exemplaren van deze Phantom Scintilla bouwt?