BMW Z4 2.5i

De lijn van de Z4 heeft bijzonder veel sexappeal. Maar de eerste Z4 heeft meer te bieden dan dat: het geslaagde onderstel past goed bij deze 2.5 zescilinder-in-lijn met 192 pk. Het gebrul is minder saai dan in de drieliterversie en klinkt natuurlijker. Hij is bovendien heel levendig bij hoge toerentallen.

Mercedes SLK 280

Sommigen noemen het een echte kappersauto.  Maar die personen hebben wellicht nooit achter het stuur gezeten van deze versie. Zonder de reserves van de 350 te leveren, biedt deze 280 toch een gewillige drieliter V6 met 231 pk. Het geluid wordt nog opwindender met het Sport-pakket. Kies bij voorkeur de automaat.

Audi TT 3.2

Laten we maar meteen toegeven dat de zescilinder niet de meest overtuigende TT is. De motor weegt zwaarder op de vooras, waardoor de TT op bochtige wegen minder wendbaar reageert. De grip is wel altijd verzekerd, dankzij vierwielaandrijving. De V6 klinkt wel leuk met zijn intonaties onder belasting.

Alfa Romeo Spider 3.2 JTS

Ook hier zijn liefhebbers van kleine, wendbare sportwagens aan het verkeerde adres: de V6 verzwaart de voortrein nodeloos. Deze voormalige Holden-motor is minder demonstratief dan een echte Alfa-V6.  Hij reageert soepel, klinkt hees en drijft de vier wielen aan. Leuk voor een rustige rit, ondanks de 260 paarden op de technische fiche.

Porsche Boxster

Voor 15.000 euro vind je een exemplaar van dik tien jaar oud dat de grens van 100.000 km nadert. Een aantrekkelijke toegang tot de Porsche-mythe en alles wat daarbij hoort inzake evenwicht, motorkarakter en -geluid. De S-versie (3.2 en 252 pk) zorgt voor het koppel dat enigszins ontbreekt in de 2.7.