De Mazda 6 zie je relatief weinig in het straatbeeld, hoewel het een mooie berline is. De breakversie is zelfs nog eleganter, met een goed evenwicht tussen de proporties. De recente facelift verandert daar weinig aan. De koplampen, de achterlichten en de grille zijn de voornaamste aanpassingen. Vreemd genoeg is de break compacter dan de berline, maar de 6 Wagon is toch nog altijd 4,8 meter lang. Erg groot in de stad.

Ruimte en lifestyle  

In het interieur word je warm ontvangen in een sfeer van zachte kunststoffen en lederen inzetstukken. Enkele metaalaccenten zorgen voor een beetje blingbling, maar het blijft sober en knap. We waarderen ook de ruimte, die zowel voorin als achterin correct is. Gezien de afmetingen hadden we ook niets minder verwacht. De praktische koffer is 522 liter groot. Correct, zonder meer.

Moderne uitrusting

Nog voor we de eerste meter hebben gereden, zien we een positieve evolutie: het oude multimediasysteem met voorbijgestreefde lay-out werd eindelijk vervangen door een moderner systeem. Mazda installeerde zijn MZD Connect met Bluetooth-connectie, internetverbinding, apps zoals webradio, … Je bedient het systeem met een aanraakscherm of een draaiknop. Het is niet het meest geperfectioneerde of esthetisch meest geslaagde, maar het doet zijn werk en vereist geen ingenieursdiploma om te kunnen bedienen.

We wijzen ook op het veiligheidsarsenaal, zoals een systeem om op de juiste rijstrook te blijven, een automatische rem in noodsituaties, een vermoeidheidsdetector, waarschuwing voor zijdelings kruisend verkeer wanneer je achteruit rijdt enzovoort.

Topdiesel

Onder de motorkap biedt Mazda nog altijd geen ‘gedownsizede’ krachtbronnen aan. Geen 1.6 benzine of diesel dus, maar motoren van 2 tot 2,5 liter. Wij kozen voor de 2.2 diesel, hier in de versie met 175 pk en 420 Nm. Gekoppeld aan een (Mazda-)automaat met zes versnellingen getuigt dit aandrijfgeheel van finesse en discretie.

In gebruik is dit één van de beste diesels van het moment. Hij is zacht en discreet bij lage toeren en herneemt vlot vanaf 1.200 tr/min. Wanneer je accelereert, gaat hij door tot bijna 5.000 tr/min, een toerental waarbij hij nog altijd met veel overtuiging duwt. Voor een diesel is dat bijna een wonder. De automaat zit de motor als gegoten, hij schakelt zacht en snel.

Nauwkeurig weggedrag

Op het vlak van weggedrag heeft Mazda zijn Europese rivalen weinig te benijden. De 6 kleeft aan de weg en heeft een zachte en nauwkeurige besturing. In bochten lijkt hij niet uit balans te brengen, lange bochten zijn een plezier. De vier aangedreven wielen verzekeren een uitstekende veiligheid dankzij de  verbazingwekkende grip. Kortom, dit is uitstekend.

Maar …

De vernieuwde 6 staat op nieuwe velgen van 19 duim. Die zijn esthetisch zeer geslaagd, maar je vermijdt ze beter. Wees redelijk en kies voor één of twee maten kleiner. Waarom? Het comfort met de grote velgen is te hard en ze hebben de onaangename neiging om de weg ‘uit te lezen’. Voorts is het comfort verzorgd. De geluiddemping is bijvoorbeeld aanzienlijk verbeterd.

Prijs

Tijd om over de centen te spreken. Zoals gewoonlijk bij auto’s uit het land van de rijzende zon is de uitrustingspolitiek beperkt. Hoop dus niet op een auto die volledig op maat gebouwd is, want de uitrusting hangt meer af van de gekozen afwerking dan van de opties. De prijzen van de Mazda 6 Wagon diesel starten bij 29.590 euro en lopen op tot 40.590 euro. Voor een basisversie met 4WD moet je rekenen op minstens 31.590 euro. Dan krijg je 150 pk en een manuele versnellingsbak.

Een ander probleem doet zich voor aan de pomp. De 175 paarden zijn levendig, maar hebben een portie brandstof nodig. Deels door de automaat en de vierwielaandrijving haalde ons testexemplaar een gemiddelde van 7,7 l/100 km bij een soepele rijstijl. We hadden op minder gehoopt.

Conclusie

De Mazda 6 wordt onterecht miskend en verdient zijn plaats onder de zon. Dit elegante model bekoort liefhebbers met een evenwichtig chassis en een motor die enthousiasme opwekt, stil draait en krachtig is. Een pareltje dat van elke verplaatsing een plezier maakt. Ons oordeel is dus niet fundamenteel veranderd sinds de test van eerste modellen, maar deze facelift zorgt voor de technologische evolutie die noodzakelijk was om de (voor Mazda belangrijke) status van topmodel te mogen dragen. Geen vuiltje aan de lucht? Helaas ligt het verbruik iets te hoog en doet de uitrustingspolitiek de prijs snel stijgen wanneer je bepaalde functies wenst.