BMW M3 (1986 – 1991), ongeveer € 55.000
Achterwielaandrijving, 2.3 tot 2.5 viercilinder, 195 tot 238 pk, 18.000 exemplaren
De eerste M3 werd voorgesteld in 1986 en wist meteen naam te maken. BMW slaagde er namelijk in om zijn compacte berline te transformeren in een bommetje dat prestigieuze sportwagens schrik wist aan te jagen. Vandaag is de M3 een bijzonder gegeerd model.
Peugeot 205 Rallye (1987 – 1992), ongeveer € 8.000
Voorwielaandrijving, 1.3 viercilinder, 103 pk, 30.000 exemplaren
Kleine vierzitters van minder dan 800 kg worden niet meer gemaakt! Vooral niet met motoren met twee genereuze Weber-carburatoren. Voor dagelijks gebruik is de 205 Rallye teveel van het goede, met zijn lawaai en gebrek aan comfort. Maar op een rallytraject, met heel wat bochten waar je plankgas kunt geven, is het de automobiele hemel: intensere prestaties dan de GTI en een levendige achterkant!
Mercedes 190 2.3 16V (1984 – 1988), ongeveer € 17.000
Achterwielaandrijving, 2.3 viercilinder, 185 pk, 19.500 exemplaren
Voor een fractie van de prijs van een originele BMW M3 koop je zijn concurrent met de ster! Hij is minder uitgesproken sportief, maar praktischer en makkelijker in gebruik. Zijn chassis kan makkelijk extra pk’s aan. Dat deed Mercedes ook met de 2.5 16V, met een Cosworth-motor die 10 extra paarden produceerde.
Porsche 944 Turbo (1985 – 1991), ongeveer € 15.000
Achterwielaandrijving, 2.5 viercilinder turbo, 220 tot 250 pk, 28.000 exemplaren
Als het over sportwagens gaat, kan je Porsche moeilijk overslaan. Maar in plaats van de eeuwige 911 kozen we voor een miskend model: de 944 Turbo. Qua efficiëntie hoeft hij niet onder te doen voor zijn grote broer, integendeel. Met zijn uitzonderlijke evenwicht kreeg hij in deze Turbo-versie het vermogen dat zijn chassis verdiende.
Ferrari 288 GTO (1984 – 1986), meer dan € 2.000.000
Achterwielaandrijving, 2.9 V8 biturbo, 400 pk, 272 exemplaren
Deze 288 GTO kwam voor de legendarische F40, en was de eerste “hypercar” van het merk met het steigerende paard. Zijn koetswerk mag dan wel lijken op een 308 GTB met een lichte hormonenkuur, maar de 288 GTO is meer dan dat: een echte racewagen die de grens van de 300 km/u moeiteloos overschreed! De 288 GTO is bijzonder gegeerd vandaag, en kost ongeveer twee keer meer dan een F40!