1. Filehulpsystemen

De zelfrijdende auto is pas voor morgen, maar een voorsmaakje is vandaag al beschikbaar. Om wettelijke redenen mogen auto’s nog niet alleen rijden, maar dankzij de fileassistent kun je nu al  ontspannen in fileverkeer. Met een reeks radars, sensoren en camera’s volgt de auto je voorganger door automatisch te remmen en accelereren. Rijstroken worden herkend met een camera die de auto op het juiste spoor houdt. De bestuurder blijft echter altijd verantwoordelijk.

Welke auto’s? Mercedes (C-Klasse, S-Klasse Coupé, …), Audi Q7, VW Passat, BMW X5, Volvo XC90 en Tesla Model.

2. Je smartphone spiegelen in de auto

Ingebouwde navigatiesystemen zijn vaak ontzettend duur. Een internetverbinding in de auto en toegang tot apps zijn ook duur en niet altijd betrouwbaar. Frustrerend, want een smartphone biedt al die mogelijkheden vandaag ook, bovendien met lagere kosten. De oplossing? Het scherm van je smartphone spiegelen op het multimediasysteem in de auto. Zo geniet je van alle apps. Het idee is schitterend, maar in bepaalde gevallen is de betrouwbaarheid nog niet optimaal. Er zijn diverse systemen: CarPlay (Apple), Android Auto en MirrorLink.

3. Volledig digitale instrumenten

Tellers met klassieke wijzers zijn uit de mode. Het is tijd voor volledig digitale instrumenten. Enkele constructeurs zoals Land Rover en Mercedes evolueren al in die richting in bepaalde modellen, maar Audi en VW gaan nog verder. Hier kun je de lay-out zelf aanpassen om bijvoorbeeld een grote navigatiekaart of een lijst met muziekbestanden te tonen. De bedoeling is om de informatie vlak in het zicht van de bestuurder te tonen.

Welke auto’s? De nieuwe Audi TT, Q7 en Volkswagen Passat.

4. Plug-inhybrides  

Sinds de eerste Toyota Prius is er een lange weg afgelegd. Vandaag kiezen steeds meer constructeurs voor plug-inhybrides, met batterijen die je aan een stopcontact oplaadt. Zo heb je het beste van twee werelden: een verbrandingsmotor (meestal benzine) voor lange verplaatsingen en een comfortabele autonomie om elektrisch te rijden in de stad (tussen 20 en 50 km). Helaas ligt de aankoopprijs vaak hoog.   

Welke auto’s? De lijst is lang. Een willekeurige en onvolledige opsomming: de Audi A3 e-tron, BMW i3 Range Extender en i8, Porsche 918 Spyder, Panamera en Cayenne S e-hybrid, Toyota Prius Plug-In, VW Golf GTE, Volvo V60 D6 (met dieselmotor), Opel Ampera, Mitsubishi Outlander P-HEV, Mercedes S500 Plug-In Hybrid (en binnenkort C350 Plug-In Hybrid) enzovoort.

5. Apps op je smartphone

Ben je niet zeker of je auto wel gesloten is? Is het heel koud en wil je je auto voorverwarmen vanop afstand? Weet je niet meer waar je geparkeerd staat? Om dit te verhelpen, bieden constructeurs steeds vaker apps voor smartphones aan waarmee je bepaalde functies van de auto vanop afstand kunt controleren. Zeker bij een elektrische auto komt dit van pas: je krijgt informatie over het rijbereik dat nog overblijft en kunt de batterij opladen wanneer het jou past.

Welke auto’s? BMW is een specialist op dit vlak, maar ook Audi (A3 e-tron), Renault (Zoé), Volvo, Tesla, Mercedes, Peugeot, Citroën, Ford enzovoort hebben interessante apps.