Soms werden er van racewagens straatversies gemaakt omdat dat moest voor de homologatie, maar soms ontstonden ze ook gewoon zomaar, omdat het kon. Dit is een top vijf van Le Mans-auto’s voor de openbare weg, van oud naar nieuw.
1. Jaguar XKSS
De Jaguar XKSS is niets meer of minder dan een Jaguar D-Type, die van 1955 tot 1957 de 24 uren van Le Mans won, met wat addenda om hem straatlegaal en iets comfortabeler te maken, zoals een dak en een voorruit. Jaguar bouwde de XKSS om de laatste exemplaren van de D-Type chassis aan klanten te kunnen verkopen. Helaas gingen er 9 verloren bij een brand in de fabriek, maar Jaguar bouwde die enkele jaren geleden alsnog, met een origineel chassisnummer van toen!
2. Ford GT40
Het verhaal van de Ford GT40 is ondertussen bekend. De Amerikaanse autoreus bouwde hem om Enzo Ferrari een lesje te leren nadat die Ford afscheepte bij onderhandelingen over een overname. De GT40 won de 24 uren van Le Mans tussen 1966 en 1969 (met aan het stuur Jacky Ickx), maar er werden door het merk ook 31 stuks gebouwd met een nummerplaat op. Vandaag rijden er nog meer (lookalikes) rond op de openbare weg, want het is een populair kit car-model. Later bouwde Ford nog twee generaties van herinterpretaties van de GT.
3. Porsche 962
De Porsche 962 startte zijn racecarrière in 1984 en pakte in 1986, 1987 en nog eens in 1994 de algemene overwinning in de 24 uren van Le Mans! Hoewel Porsche zelf nooit een wegversie bouwde van het model, zijn er toch enkele wagens met een nummerplaat. Jochen Dauer, die in 1994 de 24 uren van Le Mans won, bouwde één straatexemplaar om aan de homologatievereisten te voldoen, en na zijn overwinning nog eens een aantal extra auto’s (12 of 13) tot 2002. Ook de Koenig Special C62 (Foto) en de Schuppan 962 CR zijn op de Porsche 962 gebaseerde auto’s voor de openbare weg.
4. Mercedes CLK GTR
Mercedes nam vanaf 1997 deel aan het FIA GT-kampioenschap met de CLK GTR, en in 1998 ook aan de 24 uren van Le Mans, waar de twee wagens door motorproblemen uitvielen. Om aan de homologatievereisten te voldoen, moest Mercedes echter minstens 25 auto’s bouwen voor de openbare weg. Het bouwde er 26, 20 coupés en en 6 roadsters. Samen met de Porsche 911 GT1 die in dezelfde periode racete en wel de 24 uren van Le Mans won, is het één van de meest gezochte ‘collector’s cars’.
5. Toyota GT-one
Deze ‘TS020’ is een verre voorvader van de 2022 Le Mans-winnende GR010 Hybrid. Hij nam voor het eerst deel aan de Franse etmaalrace in 1999, maar hij zou die nooit winnen. Om te voldoen aan de homologatievoorwaarden maakte de Japanse autobouwer ook twee exemplaren die een nummerplaat kregen, maar wel in het bezit bleven van Toyota. Enkel de straatversie van de Nissan R390 is zeldzamer met één exemplaar.