1. De Yoke van Tesla

Er is veel gesproken over het nieuwe stuur van de Tesla Model S. En we begrijpen waarom! Volgens de autobouwer heeft het zijn weinig banale vorm te danken aan de komst van autonoom rijden. Alleen is niet iedereen even blij met de Autopilot. En daardoor ropt ook het stuur vragen op...

2. Het ‘bijna-Yoke’ stuur van de Lotus Evija


We stellen ons vragen bij het stuur van de Model S, maar dat van de Lotus Evija is niet veel beter. Het is in elk geval niet rond! Maar de reden voor die vorm is anders. Het put zijn inspiratie immers uit stuurwielen in racewagens, die vol staan met knoppen en al lang niet meer rond zijn.

3. Het aanraakgevoelige stuur van Ferrari

De specialist in koppen op het stuur is Ferrari! Maar sinds kort heeft de autobouwer met steigerende paard in zijn logo ze vervangen door een immens aanraakscherm. En je bedient er echt alles mee! Dankzij dit paneel moet je als bestuurder nooit meer je handen van het stuur halen.

4. Het koolstofvezel stuur van de Pagani Zonda R


Vergeet digitaal, we gaan terug naar de analoge wereld, met koppen en… wijzers op het stuur! Het gedeeltelijk met Alcantara bekleed koolstofvezel stuur in de Pagani Zonda R bevat immers de toerenteller van de auto! Is dat echt praktisch? Moeilijk te zeggen, maar hallucinanter dan dat wordt het niet!

5. De propeller van de Spyker C8

De Nederlandse autobouwer zocht zijn inspiratie in de wereld van de vliegtuigen. We vinden overal propellers terug: in het logo van het merk, de velgen, maar ook in het stuur! Het uit één stuk aluminium gemaakte onderdeel hoort eerder thuis in een museum dan in een auto. En ja, met het kleine knopje in het midden kan je toeteren.


?