Een bladzijde in de geschiedenis van Ford wordt binnenkort omgeslagen met het einde van de productie van de Fiesta, een iconisch model in de Europese catalogus van de autobouwer. Naast de 22 miljoen exemplaren die sinds de lancering in 1976 zijn geproduceerd, heeft de Fiesta ook als basis gediend voor verschillende originele concept cars. Dit zijn onze vijf favorieten.

1. Ghia Corrida



In het eerste jaar dat hij op de markt was, diende de Fiesta al als basis voor een concept car van Ghia. De Corrida, zoals hij genoemd werd, was te zien op het Autosalon van Turijn in 1976 en onderscheidde zich niet alleen door zijn hoekige en sportieve lijnen, maar ook door zijn inklapbare vleugeldeuren, modulair dashboard en pop-up koplampen om de aerodynamica te verbeteren.

2. Ghia Tuareg



In 1979 deed Ghia het weer. Deze keer herbekeek het de Fiesta echter als avonturier met de Tuareg concept, die op het Salon van Genève onthuld werd. De Fiesta kreeg een break-achtig koetswerk, een verhoogde bodemvrijheid en grote banden voor offroad-rijden.

3. Ghia Barchetta

In 1983 ontwierp Ghia nog maar eens een Fiesta, nu in de stijl van een Italiaanse roadster uit de jaren vijftig. Onder de naam 'Barchetta' wordt deze concept voorgesteld als een betaalbare tweezits sportwagen. Onder de motorkap ligt de 1,6-liter viercilinder uit de sportieve Fiesta XR2 van die tijd, en hij staat op speciaal ontworpen velgen.





4. Fiesta BeBop en Urba

We maken een sprong voorwaarts in de tijd, naar 1990. Toen werd de Fiesta getoond als een pick-up truck met deze originele 'BeBop' concept car. Ford zag de Fiesta BeBop als een model voor avontuurlijke klanten die gemakkelijk een surfplank of mountainbikes wilden kunnen meenemen.

Op basis van dezelfde generatie Fiesta zien we ook nog een Fiesta Urba (1989) die gebruik maakt van 2 deuren aan de passagierskant tegen slechts één aan de bestuurderskant! Een idee dat de Fiat 500 3+1 vandaag opnieuw actueel maakt.

5. Fiesta RS Concept

Maar van alle concept cars die op basis van de Fiesta zijn bedacht, is het wel deze die we het liefst in productie hadden zien gaan! Deze Fiesta RS concept werd naast de Fiesta ST getoond op het Autosalon van Genève in 2004 en ging nog een stap verder in de sportiviteit, dankzij zijn brede, door de rallysport geïnspireerde koetswerk en een motor met meer dan 180 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in zo'n 7 seconden.