Op basis van de inschrijvingscijfers van 2023 hebben we al de meest populaire merken van België opgelijst op de nieuwe automarkt, en ook bij de tweedehandswagens. Nu gaan we dieper in op andere interessante cijfers die we kunnen afleiden uit de resultaten van 2023.
Terug op het niveau van 2014
Eerst en vooral merken we op dat, met 476.675 nieuwe auto's ingeschreven in 2023, we weer dichtbij het gemiddelde komen van de laatste 10 jaar. De slechte resultaten van de Covid-periode en de halfgeleidercrisis lijken achter de rug. Daarmee zitten we nog niet aan de recordniveaus van de jaren 2016-2019, maar we zitten in ieder geval op gelijke hoogte qua inschrijvingen met 2014-2015.
1 op 2 nieuwe auto's geëlektrificeerd
Deze resultaten worden echter uitzonderlijk sterk gedragen door de bedrijfswagenmarkt. In 2023 werd namelijk 67% van de nieuwe wagens (324.475 auto's in totaal) ingeschreven door bedrijven in België, wat een absoluut record oplevert. Dat is ongeveer 25% hoger dan bij een 'normaal' jaar. Dit onevenwicht is niet alleen gunstig voor de premiummerken, die traditioneel erg sterk staan op de bedrijfswagenmarkt (met BMW, Audi en Mercedes in de top 5 van merken in 2023 en Volvo nu eveneens in de top 10). Maar gezien de specifieke fiscale regels voor bedrijfswagens in ons land, heeft het ook een sterke invloed op de verdeling van de motorisaties.
In 2023 blijven de traditionele verbrandingsmotoren (benzine en diesel) marktaandeel verliezen (-14,3%) ten opzichte van de geëlektrificeerde motorisaties. Bijna een op de twee nieuw ingeschreven wagens in België heeft daarmee een aandrijflijn met batterijen. De volledig elektrische modellen hebben de sterkste groei opgetekend in 2023 (+ 9,3%) en halen daarmee een marktaandeel van 20% van de nieuwe inschrijvingen. Een trend die nog sterk zou moeten toenemen in 2024, als gevolg van de gewijzigde regels voor fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybride bedrijfswagens die afgelopen zomer zijn doorgevoerd. Hoewel 26% van de bedrijfswagens in 2023 volledig elektrisch was, groeide dit aandeel tot maar liefst 80% in de tweede helft van 2023!
BMW X1, nipte winnaar
Bij de meest ingeschreven modellen in België in 2023, alle motorisaties samengeteld, merken we grote verschillen op vergeleken met dezelfde periode in 2022. Vooral wat de razendsnelle opkomst van de Tesla Model Y betreft! De BMW X1 blijft, nog maar net, de meest populaire auto op de Belgische markt. Maar de Amerikaanse SUV heeft het gat tot op enkele tientallen exemplaren gedicht. De Dacia Sandero, een lieveling bij particuliere klanten, vervolledigt de top 3 van meest populaire automodellen op onze markt, gevolgd door de Volvo XC40 van Belgische makelij en de Toyota Yaris. De Citroën C3, die uitbolt richting zijn pensioen, is daarmee niet langer de meest populaire auto van onze markt en moet zich tevreden stellen met een zesde plek.
Tesla Model Y, onbetwistbaar cijferkanon
Kijken we enkel naar de elektrische modellen, dan is de dominantie van de Tesla Model Y onbetwistbaar. Met bijna 11.500 ingeschreven exemplaren is hij meer dan twee keer zo populair als de Audi Q4 e-tron en de Volkswagen ID.4, die zich de tweede en derde populairste elektrische wagen van België mogen noemen in 2023.